torsdag, oktober 25, 2007

Cykelåret 2007

En av mina läsare har bett om mer cykelbloggar. Eftersom jag alltid försöker uppfylla mina vänners förväntningar kommer den bloggen här. Men det är troligtvis årets sista cykelblogg för när jag kom hem från dagens cykeltur – den första på två månader – var det kallt och mörkt.

Ändå är Linköping på det hela taget en bra cykelstad. Den långa folkrörelsekoalitionen mellan socialdemokraterna och centern har också medfört satsningar som gjort Linköping till en ännu bättre cykelstad.

Ni som vill kan jämföra årets statistik med vad jag presterade förra året. Totalt cyklade jag 2974 km i år (som alltid gäller Svens definition: ombytt, svettigt och minst 30 minuter) varav en tredjedel cyklades efter Vätternrundan. Det tog mig 101 timmar och 24 minuter och ungefär 789 191 hjärtslag. Dagens matteuppgift blir att räkna ut medelhastighet och hjärtfrekvens!

I övrigt känns cyklingen trist och avslagen. Årets dopingskandaler och bråken mellan cykelorganisationen UCI och Tour de France-arrangören ASO naggade mitt intresse i kanten. Jag hade tänkt åka till Stuttgart och titta på cykel-VM men bland annat på grund av ovanstående eländen valde jag att vara hemma.Årets mål med cyklingen var att komma runt Vättern på mindre än tio timmar. Det misslyckades jag med så jag måste nog göra ett nytt försök 2008. Jag hoppas att jag lyckas, för då kan jag höja ribban inför 2009: vad sägs om Triple Bypass i Colorado som bland annat passerar Lovelandpasset på nästan 12 000 fot (3655 meter)!?
Andra bloggar om Vätternrundan och cykling

Etiketter: ,

2 Comments:

Blogger Anna Larsson said...

Loveland ser för kallt ut för cykling. Förrädiskt namn...

lördag, 27 oktober, 2007  
Blogger Martin Tollén said...

Jag hoppas att Loveland är mer cykelvänligt under sommaren än vad det är i november. Passet är namngivet efter en järnvägsentreprenör och har ingenting med den förförande naturen att göra.

lördag, 27 oktober, 2007  

Skicka en kommentar

<< Home