tisdag, september 18, 2007

Kompromisspolitik

Jag tycker regeringen ska få ett erkännande när de kommer med kloka förslag. Höjningen av skatten på bensin är ett sådant klokt förslag.

Det är lite märkligt att när regeringen för en gångs skull gör något bra så vill ingen ha äran för det. Kristdemokraterna menar istället att de gett mig sig på grund av alliansregarandets krav på kompromisser. De hade som ni säkert kommer ihåg lovat sänkt bensinskatt i valet.

Så om kd nu varit tvugna att kompromissa undrar jag vilket borgerligt parti som är bensinskattehöjarpartiet? Jag menar, om inget borgerligt parti propsat på högre bensinskatter hade det inte blivit mycket höjning av kd:s kompromissande, eller hur?

Detta inlägg är pingat på intressant.se. Andra bloggar om kristdemokraterna och bensinskatt

Etiketter:

3 Comments:

Blogger Anna Larsson said...

Centerpartiet är det väl som aviserat detta tidigare både via Maud och Andreas Carlgren. Detär väl säkert väldigt "ödmjuka" segrare som nu ligger lågt för att inte slå på den som ligger.

Bra ansats tycker jag men är tveksam till om det kommer att leda till mindre bilresande i realiteten. (Det blev ju en del sakttesänkningar också, vilket formellt ger större valfrihet, men vanans makt bakom ratten är ju stor). Och då blir ju hela tilltaget lite märkligt, höja skatter för dess egen skull, bara för att liksom.

Det nya centerpartiet kanske?

söndag, 23 september, 2007  
Blogger Sven Wennerström said...

Varför skulle det leda till mindre bilresande? Bilresande är ju en bra sak.

Förhoppnignen är snarare att minska bensin- och dieselförbrukningen. En höjning av bränslepriserna tillsammans den lägre fossilbränsleförbrukning som hybrid-, flexfuel- och gasbilar innebär och med större inblandning av vegetabiliska bränslekomponenter blir det ganska snart en reell minskning (så att vi kan använda oljan till bättre saker, som att flyga (helst från Bromma)).

måndag, 24 september, 2007  
Blogger Anna Larsson said...

Resande är inget mål i sig tycker jag. Däremot tillgänglighet. Som tillgänglighet till arbetsplatser i en annan stad än den man själv bor i.


I allmänhet tycker jag man ska försöka ta sig fram på det mest miljövänliga sättet, vilket väl ofta är kollektivt. Sedan tycker jag också man ska minska trängseln i trafiken i större städer. Då krävs det att färre kör bil.

Ursäkta sent svar, lite off-line denna vecka..

söndag, 30 september, 2007  

Skicka en kommentar

<< Home