torsdag, september 06, 2007

OS - offentlig kärnverksamhet?

Inatt har jag sovit i Lake Placid där vinter-OS arrangerades 1932 och 1980. Om det inte varit för OS hade jag kanske inte ens vetat att det finns berg i New York. Nu vet jag att det finns flera olika bergskedjor och Lake Placid ligger mitt i Adirondackerna – en fortsättning på den kanadensiska bergskölden.

När jag letade efter ett ställe där jag kunde övernatta började jag med Lake Placid för att jag visste att det fanns och att det rimligen finns övernattningsmöjligheter där. Hade det inte varit för OS en gång för länge sedan hade jag kanske inte ens varit här.

Att arrangera olympiska spel eller andra stora aktiviteter är inte en offentlig kärnverksamhet. Men det är en investering som samhället kan få avkastning från under en lång tid.

Andra bloggar om Lake Placid och New York

Etiketter: ,