onsdag, september 05, 2007

FDR och friheten

Medan jag kört genom New York idag har jag lyssnat på radio. På en radiokanal rapporteras att George W Bush funderar på att starta ett institut med inriktning på frihet – liknande Hoover Institute – då han lämnat presidentposten. Där ska bland annat ledare för nyblivna demokratier få utbildning. Utsikten skämmer mig; inte för att frihet är något negativt utan för att jag tror Bush har en begränsad syn på vad denna frihet skulle vara.

Då jag var i Washington DC för ett år sedan hamnade jag av en händelse i FDR Memorial. På en av de monumentala steninskriptionerna citeras från ett av Frankling D Roosevelts tal:
Det är en kontrast mot den endimensionella världsbild som dagens president representerar.

Idag besökte jag FDR:s presidentbibliotek och hem i Hyde Park norr om Poughkeepsie i New York. Det är en påminnelse om att USA är någonting annat än dagens erbarmliga president.
Andra bloggar om USA, Franklin D Roosevelt och frihet

Etiketter: , ,