fredag, september 07, 2007

50 mil kullar

De flesta av oss tanker säkert på skyskrapor när vi hör New York. New Yorks högsta och äldsta skyskrapor är bergstopparna i det Adirondackerna. Det är en bergskedja – tillika en gigantisk park – i norra delen av delstaten New York.

I förmiddags besteg jag toppen av Whiteface och sedan åkte jag genom Adirondackerna, vidare genom Catskill Mountains närmre New York. Totalt blev det 50 mils bilkörande. Nästan alla milen var på kurviga, kuperade men breda och glest trafikerade vägar som slingrade sig genom dalgångarna i Adirondackerna och Catskills. På vissa ställen har hösten börjat sin färgsprakande vandring nedför bergssidorna och om några dagar kommer skogarna att lysa i gult och rött.

Men nu är jag trött på både bilkörande, skogar och på kullar. Jag längtar hem till min cykel och östgötaslätten.

Dessutom kan jag rapportera att jag lyssnat igenom alla cd-skivor jag hade med mig samt att min hyrbil understyr och saknar låsningsfria bromsar…

Andra bloggar om New York

Etiketter: