måndag, november 20, 2006

Amerikansk valkampanj

Det har snart gått två veckor sedan det amerikanska kongressvalet. En blogg kan användas till dagsaktuella kommentarer; eftersom tankar inte alltid kommer direkt och eftersom jag inte haft möjlighet att skriva direkt kommer lite funderingar om det amerikanska valet trots att det kanske är lite gammalt.

Jag lärde mig mycket av att bedriva valrörelse i USA och på en hel del områden var det annorlunda än hemma i Sverige. Det kan naturligtvis finnas rimliga förklaringar till att valrörelsen upplevdes så annorlunda – jag var bara med under den sista veckan av valrörelsen och jag såg bara en liten del av det som hände. Uppfattningen jag fick var ändå att den amerikanska valrörelsen inte fokuserar på samtal utan på mobilisering. Kampanjerna var riktade till de egna sympatisörerna och aktiviteterna som genomfördes syftade till att markera närvaro. Jag frågade några av valarbetarna varför de gjorde så och de svarade att det inte finns många osäkra väljare kvar att övertyga de sista dagarna i kampanjen.

Jag tror de kan bli bättre på att samtala med väljare. Istället för att stå vid en vägkorsning några kvarter från downtown i Denver med skyltar där det står ”Honk” (”tuta”) borde valarbetarna stått där en massa människor rör sig för att samtala med dem. På samma sätt fanns det sällan något politiskt budskap med i de tidningsartiklar som skrevs om aktiviteterna – i artiklarna skildrades endast att en kandidat varit på en viss plats och hälsat på någon människa eller viftat med en ”honk”-skylt vid någon vägkorsning.

Istället för samtal med osäkra väljare var uppgiften att få de redan övertygade sympatisörerna att förtidsrösta. Från de olika kampanjernas sida erbjöds hjälp med att både hämta förtidsröster hemma hos väljaren och med att skjutsa väljaren till vallokalen. Där tror jag att vi kan lära oss mycket av amerikanerna.

En annan sak vi kan lära oss av är hur de bjuder in volontärer. Jag har tidigare skrivit om mina erfarenheter av det på min blogg men det är verkligen enkelt för volontärer att engagera sig. Det fanns förberedda arbetsuppgifter som lätt gick att sätta i händerna på någon som kom in genom dörren för att hjälpa till: telefonerande till väljare för att påminna dem om att gå och rösta eller för att fråga om de behöver hjälp att ta sig till vallokalen, dörrknackning hos sympatisörer för att se till att de kommer iväg och röstar eller närvaromarkering i samband med debatter.

Ytterligare en sak där vi skiljer oss – och där jag hoppas att vi inte kommer att ta efter USA – är tv-reklamen. Inte så att jag tycker politisk tv-reklam är dålig, däremot tycker jag att negativ politisk tv-reklam är dålig. Tv-reklam som handlar om ditt eget budskap är informativ men om den nästan bara handlar om negativa egenskaper hos din motståndare blir det trist.

Jag förstår att tv-reklamen fyller en funktion för att nå ut med ett politiskt budskap till väljarna då de andra aktiviteterna inte gör det. Nu tror jag inte att det fungerade hela vägen fram till valdagen eftersom det nästan enbart var politisk reklam i tv så att väljarna tröttnade på det. Och särskilt trötta var de på att den var så negativ.

Detta inlägg är pingat på intressant.se. Andra bloggar om USA, USA-valet 2006 och valkampanj

Etiketter: