torsdag, november 02, 2006

Volontärer

En av de sakerna jag avsett att studera i den amerikanska valkampanjen är hur de engagerare volontärer i kampanjen. Till skillnad från I Sverige kan inte partierna och kandidaterna förlita sig på en stark partiorganisation för att klara av valkampanjen.

När jag första gången stack in huvudet i demokraternas högkvarter i Denver fick jag omedelbart fylla i en blankett med mina kontaktuppgifter, när och hur mycket jag kan delta och vad jag kan tänka mig att hjälpa till med. Bara några minuter senare satt jag med ett talarmanus och telefonlista för att ringa till demokratiska och oberoende väljare i Ed Perlmutters och Angie Pacciones kongressdistrikt. Båda två är demokratiska kandidater med goda möjligheter att vinna platser som republikanerna tidigare haft.

Det gick till på ungeär samma sätt när jag senare samma dag dök upp på guvernörskandidaten Bill Ritters kampanj. Receptionisten hämtade direkt den som ansvarade för volontärer:
- Du är inte en republikans spion?
- Nej, jag är en svensk socialdemokrat.
- Säg någonting på svenska.
- ”Jag kommer från Sverige.”
- Okej, välkommen i gänget! Låt mig visa dig vår kampanj och sedan hittar vi någon arbetsuppgift för dig.
Därefter tillverkade jag skyltar som folk kan ställa framför sina hus, kampanjade i samband med den sista guvernörskandidatdebatten och hängde med dem ut till gatukorsningar med stora ”Ritter for Governor”-skyltar.Jag tror inte att den valkampanjen jag själv var med och organiserade skulle klarat av att ta hand om volontärer som dök in från gatan lika snabbt och enkelt. Jag vet till och med att vi inte klarade av det eftersom vi trots en massa aktiviteter inte klarade av att möta alla våra egna partimedlemmars engagemang.

Detta inlägg är pingat på intressant.se. Andra bloggar om USA, USA-valet 2006, Colorado, valkampanj och politik

Etiketter: