onsdag, november 01, 2006

Guvernörsdebatt

Uppdaterad med bilderIdag började jag kampanja inför det amerikanska mellanårsvalet som är på tisdag nästa vecka. Största delen av tiden ägnade jag åt den demokratiske kandidaten till guvernörsposten i Colorado Bill Ritter.

Först gjorde jag skyltar som människor kan sätta upp framför sina hus och sedan lyssnade jag på den sista valdebatten mellan Ritter och hans republikanske motkandidat Bob Beauprez. Även om demokraten Ritter inte tycker som jag på alla punkter (hade han gjort det är jag inte säker på att han skulle lyckas bli vald i Colorado...) så stärkte debatten mig i övertygelsen om att jag stöder rätt kandidat.

På nästan alla frågor - det kunde handla om skolan, miljön eller sjukvården - svarade Beauprez att de fria marknadskrafterna ska lösa alla problem. Delstatliga regler för att få fler att omfattas av sjukförsäkringen skulle enligt Beauprez hämma det fria företagandet och tillväxten och därmed motverka sitt syfte.

Ritter menade å sin sida att Colorado borde kunna bättre. USA spenderar dubbelt så mycket pengar på sjukvård som en del andra industriländer - länder som klarar av att ge alla sin invånare en heltäckande sjukvård. Genom ett smartare system borde USA också klara av det utan att det behöver kosta mer än idag.

En annan fråga som skilde de både kandidaterna åt var om de ville inskränka rätten till abort. Republikanen Beauprez svarade ja, Ritter svarade nej.


Nu har förresten Meg visat mig hur jag får prickar över å, ä och ö. Hoppas det blir mer lättläst för er nu.

Detta inlägg är pingat på intressant.se. Andra bloggar om USA, USA-valet 2006, Colorado och politik

Etiketter:

2 Comments:

Blogger Anna Larsson said...

Hej hej! Skönt att se att du lever. Det blir kul att följa. Dagens fullmäktige var också lite intressant, missa inte tidningarna imorgon...

onsdag, 01 november, 2006  
Blogger Martin Tollén said...

Ja jisses kors! Ni som till äventyrs skulle vilja ringa mig på min mobil får vänta med det tills jag kommer hem. Min operatör har skickat ett nytt sim-kort till Linköping och därför stängt av kortet i min telefon. Jag ska försöka skaffa ett kontantkort idag och återkommer med numret till det i så fall.

torsdag, 02 november, 2006  

Skicka en kommentar

<< Home