söndag, oktober 15, 2006

Mid term election

Det är roligare att vinna val än att förlora val. Därför åker jag till USA om två veckor för att hjälpa demokraterna att återta kontrollen över kongressen. Om jag dessutom kan få lite mer kunskap om hur valkampanjer kan bedrivas så är det bara bra.

Sista veckan före kongressvalet 7 november kommer jag att vara i Denver, Colorado. Jag kommer i senare inlägg på min blogg att presentera de kandidater vars kampanjer jag ska försöka att följa. Jag kommer också att publicera en introduktion till det amerikanska mellanårsvalet som jag skriver tillsammans med min kusin Peter Harrell. Peter är vice ordförande för Yale Law Democrats och tidigare politisk reporter på Congressional Quarterly. Jag har lagt till en länk till Peters Harrell blog. Dagliga uppdateringar av opinionsundersökningar som görs inför valet till Senaten och Representanthuset hittar ni på electoral-vote.com som jag länkar till genom banners i marginalen. Som jag nämnt flera gånger tidigare är Washington Posts blogg The Fix en utmärkt kunskapskälla för alla oss som vill få lättillgängliga analyser av amerikansk politik.

När jag besökte USA i somras fick jag hjälp av Aktuellt i Politikens chefredaktör Eric Sundström att komma i kontakt med representanter för Democratic Leadership Council där Eric arbetat under ett halvår. Med DLC:s hjälp har jag sedan fått kontakt med kampanjerna i Colorado. Det finns sedan tidigare samarbete på olika nivåer mellan socialdemokraterna och demokraterna, medan svenska moderater och kristdemokrater har mer gemensamt med Bush och republikanerna.

Detta inlägg är pingat på intressant.se. Andra bloggar om USA och politik

Etiketter:

4 Comments:

Blogger AndersML said...

Kul. Ser fram emot inläggen.

Däremot visste jag inte att s och DLC (till skillnad från andra grupper inom dems) var så ideologiskt goda vänner. DLCs förkärlek för ordet progressive till trots. Clintondemokraterna är väl ändå ganska inriktade på mittenväljarna i en amerikansk kontext.

måndag, 16 oktober, 2006  
Blogger M said...

"Knäppa, knäppa borgare!..."

Tänkte skriva en ny sång.. Sjung med om du kan! Tror inte att den blir så svår.

Vad är det för budget de har ställt till med egentligen?

måndag, 16 oktober, 2006  
Anonymous Anonym said...

Jo. Lena gjorde det. Jag somnade! Början var såååå seg, men den blev tydligen bättre sen, men men, jag har dom hemma nu så jag får väl kolla då om jag får tid!

måndag, 16 oktober, 2006  
Blogger Sven Wennerström said...

Cool. Ha det riktigt bra i USA, jag väntar med spänning på dina rapporter.

Undrar förresten om det är lika kontroversiellt med svenska kunsoluter i USA som tvärt om?

Inspiration: http://www.fixavote.com/ ;-)

tisdag, 17 oktober, 2006  

Skicka en kommentar

<< Home