fredag, oktober 06, 2006

Regeringsförklaringen

Mentalt är jag inte i opposition ännu. Därför avstår jag ännu så länge från kommentarer om regeringsförklaringens innehåll och analyser av de nyutnämnda ministrarna. Men regeringsförklaringen som sådan kommer nog inte att gå in i de retoriska läroböckerna som något positivt rättesnöre.

Om det varit min regering hade jag som socialdemokrat – naturligtvis – haft bättre kandidater på alla poster. De av ministrarna jag har störst respekt för är EU-ministern Cecilia Malmström och miljöministern Andreas Carlgren. Den största besvikelsen är att Gunilla Carlsson blir statsråd. Det medför nämligen att Finn Bengtsson blir statsrådsersättare och lämnar landstingsfullmäktige i Östergötland. Finn Bengtsson står tydligt för en radikalt annorlunda hälso- och sjukvårdspolitik än den som vi socialdemokrater står för och därför hade det varit en tillgång för oss socialdemokrater om han haft en ledande ställning i den moderatledda landstingsmajoriteten i Östergötland. Men visst, ett kristdemokratiskt lett socialdepartement, med medverkan av moderaten Christina Husmark Pehrsson kommer naturligtvis att bidra till att skillnaderna tydliggörs mellan högern och en jämlikhets- och jämställdhetssträvande socialdemokrati.

Detta inlägg är pingat på intressant.se. Andra bloggar om regeringen och politik

2 Comments:

Blogger Kikki Liljeblad said...

Tänkte också sätta mig och skriva något om nya regeringen men känner inte att jag kommer på något vettigt att skriva. Har inte koll på vilka alla är och hur alla är.
Dessutom känner jag att jag inte riktigt orkar bry mig. Hela mitt fokus just nu riktas mot att vi måste bedriva en spännande och framtidsinriktad oppositionspolitik. Är rädd att vi inte klarar det på alla ställen. Dels riskerar vi att falla varandra i strupen och anklaga varandra för vem fel allt är och dels kommer de som har möjlighet att klamra sig fast på det man kan att en nödvändig förnyelse blir svår genomförbar.

fredag, 06 oktober, 2006  
Blogger Anna Larsson said...

Är du säker på att Finn inte blir kvar då? Man kan ju äta kakan och ha den kvar, om och om igen...

fredag, 06 oktober, 2006  

Skicka en kommentar

<< Home