lördag, september 23, 2006

Ingen landstingvalsanalyts

Sven Wennerström – som själv kommenterar valresultatet i Stockholm – efterlyser i en kommentar till mitt tidigare inlägg om landstingsvalet i Östergötland en djupare analys av Vrinnevilistans framgångar i Norrköping. Jag vet inte om jag bör göra det – nu. Som majoritetspolitiker, av väljarna utkastad i opposition är det lätt att lägga skulden på väljare, populistiska motståndare eller inskränkt bypolitik.

Möjligen är det så enkelt att det inte går att genomföra långsiktigt riktiga strukturförändringar utan att bestraffas för det i nästkommande val. Det finns i alla fall åtskilliga exempel på detta runt om i landet men jag vet inte om det finns så många exempel på motsatsen.

I vilket fall, min kollega i den socialdemokratiska landstingsgruppen Anna Larsson gör ett försök till analys. Hon lyckas bättre än vad jag själv skulle kunna gjort – läs vad hon har att säga!

Detta inlägg är pingat på intressant.se. Andra bloggar om valet 2006, Östergötland, socialdemokraterna, valanalys och politik

4 Comments:

Blogger Anna Larsson said...

Fast vad ska vi göra då? Ingen kommer ju att vilja föra en ansvarsfull politik som är kortsiktigt obekväm och impopulär, som man vet är långsiktigt riktig om man vet att man bestraffas.

Man skulle ju kunna eftersträva en bred politisk enighet och inte göra den här typen av långsiktigt viktiga frågor till partiskiljande frågor. Men vad vinner oppositionen på det?

Nu har ju vi alla chanser att driva en konstruktiv oppositionspolitik, om vår beslutsprocess tillåter det?;) Som jag ju också kommenterat i en replik i mitt eget blogginlägg... Hm, ja.

söndag, 24 september, 2006  
Blogger Ina said...

Utslängd i opposition? Är det färdigförhandlat alltså?

tisdag, 26 september, 2006  
Blogger Ina said...

Den här kommentaren har tagits bort av bloggadministratören.

tisdag, 26 september, 2006  
Blogger Martin Tollén said...

Tja, moderaterna, kådisarna, centern och folkpartiet sitter och pratar med Vrinnevilistan. S, v, mp har inte majoritet. Vem menar du att vi skulle sitta och förhandla med?

tisdag, 26 september, 2006  

Skicka en kommentar

<< Home