söndag, november 04, 2007

Universum kretsar kring länen

På TV har vi kunnat se Tom Ahlandhs dokumentär och Facit och Åtvidabergs FF. I en artikel i DN idag liknar ansvarkommitténs ordförande – tillika världens bästa landshövding – Mats Svegfors dagens län vid Facit; en ärevördig institution som blir ifrånsprungen av utvecklingen.

Svegfors artikel står i bjärt konstrast mot den text den östgötska landshövdingen Björn Eriksson lyckades prestera i Östgöta Correspondenten för några dagar sedan. Enligt Eriksson verkar de befintliga länen vara ett axiom som ska vara för evigt utan att dess existens ens behöver motiveras. De statliga myndigheterna bör organisera sin verksamhet i regioner men länsstyrelserna ska finnas kvar i sina län – och landshövdingarna ska fortsätta bo i sina slott – som om ingenting har hänt, är Erikssons inte helt kontinenta slutsats.

Detta inlägg är pingat på intressant.se. Andra bloggar om Ansvarskommitten, Östergötland, län och landshövdingar

Etiketter: , ,

3 Comments:

Blogger Anna Larsson said...

Mycket läsvärt tyckte jag. Det ligger mycket i resonemanget om att människor är meningsskapande varelser och att hotet nu blir uppenbart för många. Trots att det borde vara uppenbart för alla att länsstyrelsen får allt mindre att göra, klippa band tycks liksom höra till huvuduppgiften, för att återigen återkoppla till det meningsskapande arbetet...

Och jag vet inte om jag blev så mycket smartare av Ingmar Bergman. Saknade nog en del välriktade akademiska poäng för att riktigt kunna tillgodogöra mig all finkultur. Men jag kan kryssa i rutan "Sett en Ingmar Bergman-film". Alltid nåt.

söndag, 04 november, 2007  
Anonymous Anonym said...

Om inte "kontinenta" var en tangentmiss för kontingent, så var det faktiskt mycket väl funnet..!

tisdag, 06 november, 2007  
Blogger Martin Tollén said...

Joakim, det var ingen tangentmiss utan jag skrev kontinent i betydelsen "sammanhängande" eller "sammanhållen". Det finns säkert något mer lättläsligt ord, men jag tyckte det var skojigt att kunna använda det!

onsdag, 07 november, 2007  

Skicka en kommentar

<< Home