söndag, februari 26, 2006

En landshövding

Jag har tidigare bloggat om Ansvarskommitténs viktiga arbete med att se över organiseringen av det offentliga Sverige (se Myndighetschefernas krig och Storregionen Östergötland). Kommitténs ordförande Mats Svegfors intervjuades i Ekots lördagsintervju igår. Det är möjligt att intervjun drunknade i uppståndelsen efter Anna-Carin Olofssons OS-guld men den är väl värd att lyssna på för alla som intresserar sig för det offentliga Sveriges framtid.

Bland annat resonerar Svegfors om den regionala identitetens betydelse:
”Det är svårt att tänka sig en gävle-mas” säger Mats Svegfors syftande på en eventuell sammanslagning av Dalarna och Gävleborg och han fortsätter:
”För de som pendlar mellan Västerås och Stockholm, därför de bor på en plats och arbetar på en annan, de säger naturligtvis vad är identitet jämfört med att tågen fungerar och att det finns beslutskraft att för att bygga järnvägar och sätta taxor och sådant där.”

Han är skojig också, eller vad sägs om följande:
”Om jag nu i detta ögonblick skulle få hjärtinfarkt, vilket skulle vara ett problem för programmet men också för mig, då skulle allting fungera väldigt väl.”

Sedan för Mats Svegfors ett klokt resonemang med anspelning på lokala debatter om strukturförändringar inom sjukvården:
”Jag är mycket mer betjänt att komma till rätt sjukhus än till ett sjukhus som ligger nära. Det kan bokstavligen rädda mitt liv.”

Anna bloggar om en annan landshövding.