torsdag, februari 16, 2006

Myndighetschefernas krig

Två av Sveriges otaliga myndighetschefer strider mot varandra på DN:s debattsida. Förs ut var landshövding Anders Björck
som ville lägga ner ”Mats Svegfors onödiga ansvarskommitté”. Idag får Björck svar av Ansvarskommitténs ordförande Mats Svegfors. Svegfors artikel är resonerande och läsvärd för alla som intresserar sig för det offentliga Sveriges framtida organisation.

Jag har lyssnat på Mats Svegfors flera gånger och har en väldig respekt för det arbete som Ansvarskommittén
utför. Kommittén arbetar med en hög integritet och har gått grundligt till väga i sitt komplicerade arbete. Oavsett hur Ansvarskommitténs förslag kommer att se ut 28 februari 2007 känner jag mig trygg i att förslaget kommer att vara klokt och välavvägt.

En dag hoppas jag att demokratiseringen av det offentliga Sverige kommit så långt att statschefsämbetet utses på annat sätt än genom avel. Den dagen är Mats Svegfors en av dem som finns med på min mycket korta lista med lämpliga slutkandidater, trots att hans ideologiska rötter ligger långt från mina.