onsdag, februari 01, 2006

Vad säger en SSU-ordförande?

På många bloggar har bråket mellan SSU:s ordförande Anna Sjödins och krogvakten Babak Jemai kommenterats och debatterats. Jag var inte på Crazy Horse och vet inte vilken version av händelseförloppet som är sann. Flera andra lyckas dock - bland annat i kommentarerna på Jonas Morians och Ali Esbatis bloggar - uttala sig tvärsäkert trots att inte heller de var där. Jag kan alltså inte vara något karaktärsvittne på om Anna Sjödin brukar dricka sig berusad på krogen och om hon i så fall brukar puckla på krogvakter.

En sak vet jag däremot: en ledande SSU:are kallar inte någon för ”Jävla svartskalle” och säger inte ”Det är sådana invandrare som du som vi inte vill ha i det här landet”. Berusad eller inte, så tycker inte en SSU:are och så säger inte en SSU:are. Babak Jemai påstår att Anna Sjödin sagt så. Jag tror honom inte och därför har jag svårt att ha något större förtroende för hans version av händelsen i övrigt.

2 Comments:

Anonymous Anonym said...

Jag kan inte förstå denna fixering vid vad hon sagt och inte sagt. Givet att övrig information stämmer, så var Anna Sjödin inbegripen i ett ganska våldsamt bråk. I en upprörd situation somdessutom inbegriper fysiskt våld, säger man inte alltid rationella saker. Eller rättare sagt man försöker såra motparten så mycket som möjligt. Om man dessutom inte känner personen ifråga har man ju bara utseendet att gå på. Det skulle snarare förvåna mig om inte båda påståeendena är sanna. Både om "...sådana invandrare..." och "...vitt blont slödder...".

Jag har ju svårt att tänka mig att hon skrek "Jävla stockholmare" eller "Du din maktmissbrukande ordningsvakt".

Jag känner inte till vad Anna Sjödin lyckats uppnå i sitt arbete med integration etc. Men har hon gjort något vettigt alls vore det ju mycket märkligt om detta helt skulle bortses ifrån bara för att hon förolämpat en person under ett slagsmål. Det borde vara handling och inte munväder som styr vilket förtroende en person skall ha.

Därmed inte sagt att det inte skulle vara förkastligt om hon sagt så. Men just nu viner stenarna i glashuset.

onsdag, 01 februari, 2006  
Blogger Joel Malmqvist said...

Jag tror att du har helt rätt, Martin. Personer som har det i sig att skrika "jävla svartskalle" går inte med i SSU och får inte förtroendeuppdrag. Antirasism har ju varit SSU:s främsta fråga under långa perioder de senaste åren.

Även i mina ögon skadas dörrvaktens trovärdighet av att han påstår saker som jag har ytterligt svårt att tro på.

torsdag, 02 februari, 2006  

Skicka en kommentar

<< Home