fredag, december 23, 2005

Födelsedagsbarnets flaggdag

När jag var ute för att handla julklappar upptäckte jag att det flaggades runtomkring i Linköping. Jag antar att det är någon födelsedag som högtidlighålls på det sättet. Nu ikväll kom jag på vad det måste vara som vi firar:

TRANSISTORN

Det var den 23 december 1947 som transistorn visades upp för första gången av Bell Labratories. När Ny Tekniks läsare fick rösta fram 1900-talets viktigaste uppfinningar toppade transistorn välförtjänt listan. Med transistorn startade utvecklingen som gör att vi idag har datorer, internet, rymdfärder, miniräknare, cd-spelare - säg vad du vill...

Det är som sagt inte bara Ny Tekniks läsare och jag själv som hyllar transistorn. Idag gjorde flaggorna i Linköping det också, för det finns väl ingen födelsedag som är mer värd att fira idag?

Här finns en bild på Bell Labs Type A-transistor

3 Comments:

Blogger Sven Wennerström said...

Borde inte en vänstermajoritet kunna ta detta lilla steg?

God jul, förresten!

lördag, 24 december, 2005  
Blogger Martin Tollén said...

Det har man väl redan gjort - en kunglig flaggdag ersatt av en flaggdag för transistorn?

lördag, 24 december, 2005  
Blogger Sven Wennerström said...

Då är det väl bara att fortsätta med stealth-politiken så har vi kanske en dag republik utan att någon riktigt förstått hur det gått till.

söndag, 25 december, 2005  

Skicka en kommentar

<< Home