onsdag, december 14, 2005

Min önskelista

Nu har mina släktingar börjat tjata på mig för att få en önskelista. Min lillasyster är inte riktigt nöjd med vad jag presterat hittills: snälla småsyskon som är duktiga i skolan ("Det har du ju redan" påstår hon), en större lägenhet ("Det kan inte jag ge dig"). Det enda som funnit nåd så här långt är en ny mössa, en almanacka och en pyjamas, men det verkar inte släkten nöja sig med och jag tycker själv att det låter lite trist.

På bloggarna jag läser har jag letat efter uppslag men Kristins önskelista hamnar nog i samma genre som en större lägenhet (och dessutom är mitt examensarbete avklarat)

Det mest förhoppningsfulla jag läst är Joel Malmqvists artikel Julen - den suboptimala högtiden. Joel argumenterar för att vi själva vet bäst vad vi föredrar och att det är bättre att vi köper våra egna julklappar än att någon annan gör det. Jag är böjd att hålla med. I så fall skulle jag nog spara mina pengar i väntan på att jag behöver någonting - något som kan köpas för pengar i alla fall.

Naturligtvis finns det undantag. Min moster Marie brukar hitta julklappar jag inte själv visste att jag behövde: en gigantisk plåtburk med småkakor (som räckte till kaffet ända till midsommar) ena året och en burk med honung andra året. Dessutom tror jag att de varma och vackra stickade raggsockorna som jag har på mig just nu också är en julklapp jag fått från henne. När Kikki Göransson var nyvald ordförande i Byggnämnden hittade jag på ett antikvariat en bok om Byggnämnden i Linköping! Förra året köpte jag en julklapp till Hanna Arneson då vi var i Rumänien, en bok av Che Guevara på rumänska! I den presenten finns det fler budskap än vad jag själv har lyckats komma på...

Lite i linje med det Joel skriver kan jag tipsa om mitt förslag till årets julklapp: köp tjugan-lotter. Köp dem dessutom av mig så går intäkterna till Valla s-förening!

4 Comments:

Blogger M said...

Kamera är en bra julklapp! Men om det inte finns något alls du kan tänkas behöva funkar alltid röj-en-mina-klappar, då räddas kanske några av de 20 000 som annars skadas eller dör varje år av minor (www.sfn.se)! Lite tips på nattakvisten :)

torsdag, 15 december, 2005  
Blogger AndersML said...

Om vi bara ska tala rent materialistiska saker (inte bidrag till flyktingfonden el dyl): Sushiminne?

Annars lär ekonomipristagaren Schelling ha skrivit en intressant bok om samarbete och spel.

torsdag, 15 december, 2005  
Blogger Kikki Liljeblad said...

Boken jag fick hade ett förord av Göte Andersson, politiker i Linköping som fick avgå efter diverse tvielaktiga affärer.
Hoppas att boken inte var tänkt som någon jämförelse.
Annars var den kul att läsa!!

Jakob och jag har hittat en bra julklapp på claes Ohlsson, penna med fm-radio och hörlurar. 49:- inklusive batterier. Kan det bli bättre!!

fredag, 16 december, 2005  
Blogger Martin Tollén said...

Om jag minns rätt skrev Göthe Andersson förordet i egenskap av byggnämndsordförande. Parallellerna till Kikki är slående!

fredag, 16 december, 2005  

Skicka en kommentar

<< Home