lördag, februari 18, 2006

Två Tre kronor?

Igår inträffade OS höjdpunkt - så här långt - när Tre kronor tog sig till OS-final genom att efter mycket dramatik slå USA. Efter det känns det fånigt att laget på många håll kallas för ”Damkronorna” för att skilja dem från det ”riktiga” Tre kronor. Magnus Ljungkvist har bloggat om fånerierna tidigare idag. Men vi får se hur det går i fortsättningen; efter OS kommer vi kanske att tala om Tre kronor och Herrkronorna?!

Under straffläggningen gjordes det första svenska målet av 16-åriga Pernilla Winberg. Hon är jämngammal med min lillasyster. Det verkar redan vara för sent för min syster att starta en framgångsrik idrottskarriär så nu duger inte ens de yngsta av småsyskon för att hålla hoppet om idrottsliga framgångar i familjen vid liv.

Extra imponerad av segern är jag efter att ha sett USA slå Kanada i finalen i hockey-vm spelades i Cloetta Center i våras. Det var matchen då jag hamnade bredvid en videofilmande amerikan som visade sig vara Helen Resors pappa. Jag blev den första som fick gratulera honom till att hans dotter var världsmästare. Trots den amerikanska förlusten igår är de fortfarande världsmästare. Och Tre kronor vann mot dem!

1 Comments:

Blogger Tobias Dahl said...

Mja, vi som i likhet med din syster inte längre kan tro på en framtid som hockeyproffs kan ju i alla fall glädja oss åt att sporter som curling, bågskytte och segling försvarar sin plats på det olympiska programmet. Mot OS 2026!

torsdag, 23 februari, 2006  

Skicka en kommentar

<< Home