lördag, juni 17, 2006

Vätternrundan - målet är nått

Som utlovat kommer en kort rapport från Vätternrundan och jag hoppas jag hinner posta den innan jag somnar…

1. Jag hade inte bestämt någon tid jag siktade på före loppet utan mitt enda mål var att ta mig runt. Det klarade jag!

2. Däremot hade jag en prognos. Utifrån de erfarenheter jag samlat på mig under tränandet antog jag att jag borde sikta på 15 timmar för att vara säker på att orka i mål. En av dagen lärdomar: LITA ALDRIG PÅ EN PROGNOS FRÅN MARTIN! Min enda ursäkt är att det var perfekta väderförhållanden och att det går mycket snabbare när du får draghjälp av en klunga.

Jag passerade starten klockan 0439, var i Jönköping (eller snarare Huskvarna) klockan 0800, Hjo 1043, Medevi 1504 och i målet i Motala 1546. Jag totalmissade alltså 15-timmarsprognosen och landade på 11 timmar och 7 minuter. (Mitt och alla andras resultat kan ni hitta på Vätternrundans hemsida. Där finns till exempel Sven Wennerströms och Johan Lennartssons bravader 2003 registrerade)

3. Min runda höll på att ta slut redan före start. Halvvägs till Motala kom jag på att jag glömt min cykelhjälm. Tursamt nog har jag lyckats få min far att börja cykla och av en händelse låg hans hjälm i bilen. Den fick jag låna.

4. När jag startade hade jag ont i knäna. Halvvägs hade jag fått ont i rumpan. Dessutom var det inte bara hjälm jag glömt; jag hade glömt solskyddsmedel också. Nu har jag bränt mig på höger underarm och på höger vad. Om inte solbrännan faller bort kommer jag att ha jätteskojig solbränna resten av sommaren. Det syns att jag haft cykelhandskar och cykelbyxor och att jag inte cyklat med bar överkropp…

5. Efter att ha gått i mål och efter att ägnat en timme åt att äta mat och dricka vatten cyklade jag hem till Linköping. Jag menar, har du cyklat 30 mil kan väl inte fem mil till spela någon roll?!

6. Nu ska jag sova. Om jag lyckas vakna imorgon och dessutom ta mig ner från sängen kommer en utförligare rapport då. Annars får ni vänta till på måndag.

3 Comments:

Blogger Sven Wennerström said...

Snyggt jobbat! Jag är klart imponerad både över insatsen på rundan och dina förberedelser!

söndag, 18 juni, 2006  
Anonymous Anonym said...

bara att gratulera! 11h låter som en mycket respektingivande tid. utgår från att vi snart ommer serveras diverse intressanta uppgifter om din puls under loppet om du får tummen ur vagnen och vaknar ur din cykelkoma. /nyllet

söndag, 18 juni, 2006  
Blogger Anna Larsson said...

Det verkade ju vara en baggis det där :)

Annars är jag grymt imponerad. Skönt för dig att du slapp plågas runt i 15 timmar.

måndag, 19 juni, 2006  

Skicka en kommentar

<< Home