fredag, juni 09, 2006

Nazister i Linköping

En solig lördag träffade jag och Anna på en grupp nazister som delade ut flygblad på Stora torget i Linköping. Jag borde kanske berättat för dem att om de är ute efter att röstmaximera inför höstens kommunfullmäktigeval så bör de låta bli att visa sig, men jag lät bli att ge dem detta kampanjtips. Efter det att de i höstas demonstrerat i Linköping samlades en stor mängd vanliga linköpingsbor i en värdig manifestation.

De nazister som Anna och jag mötte gav mig ett flygblad. De skriver i det om ”vi svenskar”. Jag är inte vi men några nazister!

Jag tror att min bakgrund kvalificerar mig till gruppen ”svenskar” även med nazisternas definitioner. Mina förfäder kommer från socknarna väster om Linköping i Östergötland, Tiveden i Skaraborg, Gränna i Småland, Smedjebacken i Dalarna och från Göteborg och Bohuslän. Namnet Tollén kommer från Östra Tollstad utanför Mantorp. Möjligen skiljer jag mig från nazisterna eftersom jag inte ser något värde med den inavel de möjligen har ägnat sig åt.

Jag är svensk. Och när nazisterna säger vi talar de inte för mig.

I flygbladet säger nazisterna att ”svenska män slipper misshandlas” i deras Sverige. Sure, och vilka brott är den nazistiske ledaren i Linköping själv dömd för?

Samtidigt vill de ”utvisa alla som inte har i Sverige att göra”. Visst, vart bör NSF:arna utvisas?