tisdag, juni 06, 2006

Blodgivare för pengarna?

Imorgon är det budgetdebatt i världens bästa landsting.

För inte alls länge sedan hade samma fullmäktige bokslutsdebatt. Som Gunnar Gustavsson redan bloggat var det inte lätt att vara opposition i den debatten!

Vid sidan av bokslutet debatterades interpellationer. En av dem var ställd av centerpartisten Britt-Marie Gustavsson och handlade om högre ersättning för blodgivare. Idag får en blodgivare 30 kronor vilket interpellanten tyckte var för lågt. Svaret från Anna-Lena Sörenson var bra men jag själv kunde inte avhålla mig från debatten. Jag störde mig på när Britt-Marie Gustavsson säger att blodgivare ska få den ersättning ”de är värda”. Hon konstaterar själv att en halv liter blod kan vara skillnaden mellan liv och död.

Som jag själv frågar i debatten:
Vad är blod värt då det avgör om en människa överlever eller inte?

För oss som ger blod handlar det om en solidarisk handling – någonting vi gör som medmänniskor gentemot andra medmänniskor. Det kan inte reduceras till en ekonomisk fråga och till en fråga om ersättning utan det är en etisk fråga.

Du kansjälv titta på debatten.

Dagens uppmaning till dig som inte redan är blodgivare: visa praktiskt solidaritet! Gå in på www.geblod.nu och anmäl dig!