onsdag, maj 24, 2006

Samhällets förväntningar

Jag har funderat under dagen över avslöjandet i slutet av min förra blogg och stegvis börjar jag se ett mönster. Utan jämförelser i övrigt – Lars Danielsson är betydligt mer kompetent och kvalificerad än vad jag är – tolkas det som att kärlek, sexualitet eller snask måste vara inblandat då två personer av olika kön umgås; som min utpekade ”flickvän” ilsket konstaterade:
”Det är omvärlden som har bestämt att det tydligen inte finns något annat skäl för pojke och flicka att umgås!” (Det är ett konstaterande som är snartlikt det Magnus Ljunkvist gjort och som fått folkpartiets partisekreterare – i ett försök att avleda uppmärksamheten från folkpartiets egna snaskande – att beskylla honom för att vara den som spridit ryktena om Danielsson!)

Det är mest hennes upprördhet som fått mig att fundera och som öppnat mina ögon ytterligare lite grann. Jag tror – hoppas! – inte att hennes upprördhet i första hand har att göra med att det just var mig hon parades ihop med utan att det beror på att hon överhuvudtaget paras ihop med en pojke bara för att hon ses med honom emellanåt.

För mig som man kan det vara ”lite gulligt” och till och med hedrande att paras ihop med en attraktiv kvinna. För en kvinna är det ytterligare ett exempel på att en kvinna som lever själv i samhällets ögon inte är komplett i sig utan bara blir det tillsammans med en man. Vi bedöms inte på samma sätt beroende på vilket kön vi fått. Och även om den människan som i just det här fallet har råkat uppfatta oss som ett par inte själv har den föreställningen så har allt för många kvinnor allt för ofta känt av omgivningens signaler.

Det var en sak som gjorde mig lite ledsen redan innan jag förstod upprördheten som ryktet väckt och det är när någon reduceras till att vara ”Martins flickvän”. Alla flickvänner jag haft har betydligt större och viktigare kvaliteter än det och så vet jag att det kommer att vara även i framtiden. Den nu utpekade personen har ett eget namn och är i sig en kompetent, hårt arbetande och engagerad människa som förtjänar att uppskattas och uppmärksammas för det hon själv är och presterar.

4 Comments:

Blogger Anna Larsson said...

Den här kommentaren har tagits bort av bloggadministratören.

torsdag, 25 maj, 2006  
Blogger Anna Larsson said...

Hm, det blev fel..

torsdag, 25 maj, 2006  
Blogger Anna Larsson said...

Bra inlägg! Jag tror det ligger mycket i vad du säger, att kvinnor "degraderas" till "flickvänner", medan mannen då i det närmaste har gjort en "erövring" - om jag tolkar dig rätt. Den stereotypen är nog i allra högsta grad levande.

Däremot så tror jag inte att det alltid kan tolkas så. Vi kan leka med tanken att det var spekulationer om dig och mig. Vi är ju ganska jämnkända i vår gemensamma bekantskapskrets. Då vill jag inte tro att jag skulle uppfattas som så radikalt annorlunda om vi uppfattades som ett par - att jag bara skulle bli "Martins fickvän". Folk som känner mig skulle kunna sätta fler etiketter på mig än "Martins flickvän".

En annan intressant tanke är vilket behov det tycks finnas av offentliggörande av exakt vilken relation vi har till varandra som människor. Vilket vårt civilstånd för tillfället är. Det vore ju praktiskt med en komma-ut-tavla där man kan spika sina relationsdeklarationer - är det det man har bloggen till??

Shit vad svårt det var att skriva detta utan att bli alltför privat.

torsdag, 25 maj, 2006  
Blogger Martin Tollén said...

Du uttrycker bland annat det jag försöker säga.

Jag tyckte det var svårt att skriva den här bloggen just för att inte göra det allt för privat. Jag har inte min blogg för att vända in och ut på mitt privatliv. Här har jag försökt använda erfarenheter från mitt privatliv för att dra generella slutsatser om samhället och då blir det en svår balansgång.

Därför hoppas jag att min blogg inte blir en tavla för relationsdeklarationer. Det får nog gammalt hederligt skvallrande sköta.

torsdag, 25 maj, 2006  

Skicka en kommentar

<< Home