lördag, maj 13, 2006

Allsång och glass

Det har inte blivit mycket bloggande de senaste veckorna. Jag har haft ett projektarbete som tagit en del tid och förutom det ägnat mig en del åt att söka jobb, parlamentariskt politiskt arbete och en del åt praktiskt folkrörelsearbete.

I fredags morse mejlade jag in ett preliminärt resultat av mitt projektarbete så nu har jag kunnat hämta andan, rå om mig själv och njuta av våren lite mer. Fredagen började med en klassrumspresenation på Anders Ljungstedts Gymnasium. Min klass var en kombinerad flygtekniker- och frisörsklass och deras lärare har gett varje parti en lektion för att diskutera med eleverna. Tydligen har vissa partier varit lite missnöjda och hävdad att socialdemokraterna är ett så stort parti att socialdemokraterna har råd att betala dem som är ute och informerar om partiet. Det var en nyhet för mig; jag måste tala med ordföranden för socialdemokraterna i Linköping och fråga när jag får pengarna och varför inget berättat om förmånen för mig…

Redan i torsdags hade vi konstituerande styrelsemöte med den socialdemokratiska stadsdelsförening jag är ordförande i sedan fyra år, Valla s-förening. Det är nära på en majoritet av de aktiva i föreningen som är 70-talister och nu är det ett problem att allt för få pensionärer är på mötena! När jag blev aktiv i föreningen var den yngste aktive medlemmen näst mig ett 55-årigt kommunalråd…

På styrelsemötet utsågs Jessica – ny medlem sedan ett drygt år – till valledare så i fredags gick jag till Dahlbergs Café i Gamla Linköping för att prata lite med henne om valaktiviteter. Nu var det hennes lediga dag, så jag fick äta årets första glass och titta på småbarn som försökte fylla fontänen med småsten istället. Men efter ett tag dök Jessica upp så då kunde jag också leverera en del av ett uppdrag hon givit mig: tips på sånger som kan vara med på Dalhbergs Cafés allsång i sommar. Mitt tips är Ballade om Joe Hill men jag får försöka komma på mer. Ni får gärna komma med egna förslag.

5 Comments:

Blogger AndersML said...

Mitt tips är Ballade om Joe Hill men jag får försöka komma på mer. Ni får gärna komma med egna förslag.

Ingen Berglund?

Mitt tips är annars Rule Britannia (om det inte handlar om en s-arrangerad allsång, förstås - folk kan tolka in överraskande juridiska ställningstaganden i det hela).

måndag, 15 maj, 2006  
Blogger Martin Tollén said...

Jag tror inte att allsångerna i Gamla Linköping vill uppfattas som s-arrangerade - särskilt som de inte är det. Därför är det förhoppningsvis möjligt att få med Balladen om Joe Hill, även om de sista verserna kanske stryks. Däremot har jag ingen större förhoppning av Smoking med Blå Tåget ska tas med...

Men sådana hänsyn behöver inte jag ta då jag kommer med förslag, så Berglund är en kandidat.

Men Rule Britannia är ett briljant förslag. Då får vi in politiken utan att någon fattar det!

måndag, 15 maj, 2006  
Blogger AndersML said...

Jag tror inte att allsångerna i Gamla Linköping vill uppfattas som s-arrangerade - särskilt som de inte är det.
Aha, då var det de riktiga allsångerna.

Men sådana hänsyn behöver inte jag ta då jag kommer med förslag, så Berglund är en kandidat.

Det skulle onekligen vara intressant att se småbarnsföräldrarnas och pensionärernas miner när allsångsledaren inleder med "Och då ska vi sjunga en visa som är tillägnad de som årligen omkommer i industrierna..."

(Därmed inte sagt att den låten är lämplig i något sammanhang.)

Men Rule Britannia är ett briljant förslag. Då får vi in politiken utan att någon fattar det!

Visst är det lurigt. Politikens juridikaliseringsprocess och musikens politisering borde ju på aggregerad nivå ge en utveckling mot sånger om exv fall AD 120/1989.

Eller, ja, ärligt talat kom jag på MBL-kopplingen först efter att jag kommit på titeln.

måndag, 15 maj, 2006  
Anonymous Anonym said...

"De mördades fria republik" är lämplig i alla sammanhang. Varför använder nationalekonomer förkortningen "exv." när ingen annan gör det?

måndag, 15 maj, 2006  
Blogger Anna Larsson said...

Här finns många bra förslag: http://www.kjellhoglund.com/framesetsanger.html Bara lite planlöst klickande: Herr Ateist, Höglund har blivit gammal, Tekniska röntgencentralen och Döda dogmer.

OK, jag är lite Kjellefrälst för tillfället...

tisdag, 16 maj, 2006  

Skicka en kommentar

<< Home