måndag, april 24, 2006

588 kilometer - en fjärdedels Vätternrunda igår

Cyklandet i min sportsåpa går fortsatt framåt. Under den senaste veckan cyklade jag knappt 16 mil trots hela fyra vilodagar på raken. Mitt förberedande inför Vätternrundan uppgår nu till 588 kilometer. Igår vågade jag mig också över femmilavallen och cyklade nästan sju mil. I början kändes det inte så bra – magen var full med frukost så jag kände mig lite illamående men det gick över. Istället hade jag förvånadsvärt mycket energi och jag funderade på att fortsätta två mil till men tyckte inte riktigt jag hade tid att cykla längre. Nu är jag i trygg förvissning att jag klarar av en fjärdedels Vätternrunda. Innan jag förhäver mig allt för mycket behöver jag nog påminna mig om att det knappast är den första fjärdedelen som är den största utmaningen.

Alla cykelturer den här veckan har gjorts med en behagligt låg puls – mellan 123 och 130 slag i minuten i genomsnitt – vilket är nästan så lågt som jag planerar att ligga under Vätternrundan. Sedan jag började använda min racer har pulsen ofta varit mycket lägre än tidigare (samtidigt som jag cyklat mycket fortare) så under den kommande veckan tänker jag ha ett kortare pass med hög intensitet. Dessutom måste jag fortsätta att cykla lite längre sträckor även om jag under den kommande veckan knappast kommer att ha tid till att cykla längre än sju mil i ett sträck.

Min kroppsliga standard är för tillfället god. Det enda problemet är att min viktminskning fortsätter. Jag har väl aldrig burit mina kläder med någon större stil men just nu räcker knappast mina höfter till för att hålla uppe mina byxor. Jag får nog lägga lika mycket kraft på att träna kosthållning som på att träna cykling!