lördag, april 15, 2006

Folkpartiet idépartiet

[UPPDATERAD] Folkpartiet gör idag ett utspel där de förklarar vilka etiska normer som de folkpartikliga kandidaterna lovar att ställa upp på. Ett av de etiska kravn som ska följas av den folkpartistiska kandidaten till ersättarposten i Linköpings kommuns valnämnd och till patient och förtroendenämnden i Landstinget i Östergötland är:
” Vi ska tillsätta alla statliga uppdrag i offentlighet, med annonsering och möjlighet för alla att söka.”

Hur många av de folkpartistiska kandidater är berörda? Som socialdemokratisk kandidat till landstingsfullmäktige kan jag lova att inte plocka ner månen, men vilken funktion fyller en sådan försäkran?

En annan etisk norm de folkpartistiska kandidaterna lovar följa är:
”Statsråd ska inte själva förvalta eventuella aktier, företag eller privata fastighetsprojekt. Syftet med det åtagandet är att det aldrig ska kunna väckas misstanke om att vi har den egna vinningen för ögonen när vi fattar politiska beslut.”

Varför är det bara folkpartistiska statsråd som inte ska ha den egna vinningen för ögonen när de fattar beslut? Läs också noga en gång till vad som gäller för folkpartistiska statsråd: de ska inte själva förvalta […] privata fastighetsprojekt.

Förutom lite språkliga brister – skolan kanske ändå inte var så felfri på Leijonborgs tid? – är det svårt att förstå riktigt hur långtgående kravet är. Att ett folkpartistiskt statsråd är förbjuden att bygga en villa förstår jag, men får ett folkpartistiskt statsråd köpa en villa? Och jag antar det är ett förbud att teckna sig för en nybyggd bostadsrätt, men är det tillåtet att sälja en bostadsrätt som det folkpartistiska statsrådet redan äger? Att säga ja till omvandling av en hyresrätt till bostadsrätt leder naturligtvis till omedelbar avgång för folkpartisten, eller kanske snarare fjorton dagars time-out – så kallad Lex Pihlsäter?

Vart och ett av kraven uppkallas efter socialdemokratiska ”skandaler” vilket visar folkpartiets egentliga syfte – det handlar inte så mycket om etiska försäkringar utan det är ett sätt att flytta fokus från politik till skandaler ytterligare en dag.

En gång i tiden var folkpartiet ett idéparti i positiva bemärkelse. På samma sätt som folkpartiet nu omdefinierat begreppet liberal har de nu definierat om vad det innebär att vara ett idéparti. Det handlar inte om att bygga politik på en ideologi; det handlar om att bygga politiken på infall och utspel!

Glad påsk!

***

Inte heller Jonas Morian imponeras av Leijonborg.

3 Comments:

Blogger Martin Tollén said...

Jag har funderat lite på det där att folkpartistiska landstingsfullmäktigekandidater ska lova att folkpartistiska statsråd inte ska "förvalta ... privata fastighetsprojekt".

Vad händer om något fp-statsråd säljer sin villa? Betyder det att alla folkpartiklar i alla kommun- och landstingsfullmäktige runt om i landet avgår? Alla fp-kandidater ska ju nämligen lova att inget statsråd ska göra så.

lördag, 15 april, 2006  
Blogger Lennart Regebro said...

Vilkt otroligt löjligt inlägg. Jag trodde du var klokare än såhär.

Är du rädd för folkpartiet, Martin?

söndag, 16 april, 2006  
Blogger Martin Tollén said...

Ja, det var kanske lite löjligt att klanka ner på de språkliga bristerna i Leijonborgs artikel. Men i övrigt tolkar jag bara det Leijonborg skriver bokstavligt - så om du tycker inlägget är löjligt är det väl snarare källan du ska vända dig mot? Jag tycker hans debattartikel är fånig och meningslös och det är möjligt att jag skrev ett svar på samma nivå.

Nej, jag är inte rädd för fp. Däremot är jag lite besviken. Jag tycker folkpartiet haft många sympatiska drag. Ideologiskt har jag känt att de inte stått allt för långt från mig och jag argumenterade för samarbete mellan socialdemokraterna och folkpartiet, bland annat efter valet 1994. Idag möter jag ett annat folkparti vilket - precis som jag skriver - handlar mer om idéer än om ideologi.

söndag, 16 april, 2006  

Skicka en kommentar

<< Home