söndag, april 09, 2006

En hund

På allmän begäran har jag tagit reda på vilken hund(!) jag är. Anna konstaterar att beskrivningen av henne själv är "som en bättre formulerad kontaktannons" och då kunde jag inte avhålla mig från att testa själv. Resultatet? Ja, vad en Berner Sennen är för någonting vet jag inte (oj, nu riskerar jag hundägarnas röster…) och det finns inte i min föreställningsvärld att jag skulle skaffa mig något sorts husdjur (aj, där rök hundägarna garanterat – tillsammans med alla andra djurägande familjer!) men beskrivningen är inte alldeles för långt från mig egen självbild även om allt nog inte stämmer:

Berner sennen är en stor lugn hund med jämt och lugnt temperament. Men den är också mycket ivrig och leklysten. Berner Sennen är en självsäker, orädd, uppmärksam och godmodig hund. Den är sugen på att lära sig nya saker och mycket vänlig. De är vaktiga men samtidigt hängivna folk den känner. Självsäker och vänlig inför främmande. Älskar att vara ute sommar som vinter.

Bilden på hunden kommer från Svt:s hemsida

3 Comments:

Blogger Anna Larsson said...

Visst stämmer de ganska bra?

Att aktivt skaffa husdjur känns ganska avlägset även för mig (just nu) även om jag gör vad jag kan för att trivas med mina nuvarande sällskapsdjur silverfiskarna i badrummet..

söndag, 09 april, 2006  
Blogger Martin Tollén said...

Ah de små gulldjuren! Inte ens silverfiskar verkar trivas hemma hos mig så jag fattar signalen från husdjuren.

Jag gillar för övrigt adjektivet vaktig. Jag har inte hört det tidigare - 339 träffar på google och de flesta verkar handla just om hundar. Varför beskrivs bara hundar så?

söndag, 09 april, 2006  
Blogger Anna Larsson said...

Hunddiskurs, akta dig för att börja använda ordet, då kan du bli hedersmedlem hos kennelklubben..

Annars är väl inte exempelvis katter och guldfiskar så vaktiga av sig, hur det är med silverfiskarna har jag inte lyckats utröna ännu. De är lite rädda för mig än, kanske för att jag dödar dem när jag får chansen?

söndag, 09 april, 2006  

Skicka en kommentar

<< Home