onsdag, mars 29, 2006

Ronald McDonaldhus i Linköping

Vid Universitetssjukhuset i Linköpings kommer landets fjärde Ronald McDonaldhus att byggas. För att få en uppfattning om vad det är som ska bli till var jag idag med på ett studiebesök vid Ronald McDonaldhuset vid Östra sjukhuset i Göteborg. Om jag någon gång haft något tvivel om ifall ett sådant hus ska byggas i Östergötland så är det tvivlet undanröjt nu.

Barn som vårdas vid sjukhus behöver ha sina föräldrar med sig och ett anhörighus ger familjen möjlighet att bo i närheten av sjukhuset under mer hemlika förhållanden än vad ett hotellrum kan erbjuda. Vid Universitetssjukhuset i Linköping vårdas många barn från övriga sydöstra sjukvårdsregionen och från landet i övrigt. Ändå har inte beslutet varit helt okontroversiellt. I en tidigare blogg i ämnet citerar jag vad Anna-Lena Sörenson sa när frågan om ett Ronald McDonalds-inrett lekrum debatterades i landstingsfullmäktige för några år sedan:
Folkhälsan tror jag inte tjänar på moraliserande och pekpinnar. Samma föräldrar […] berättade för oss hur de fick kämpa och hur glada de var när de över huvud taget fick sina barn att äta någonting.

Jag förundras över hur gemytligt och trevligt ett sådant här hus kan se ut. Varför kan inte vanliga sjukhuslokaler byggas och inredas på ett sådant sätt? (Ja, i Universitetssjukhusets fall kanske det beror på att huvudblocket är jämngammalt med mig, men ändå…) På dagens studiebesök var Landstingsfastigheter representerat så jag har hopp inför framtiden.

Dessutom, i hela huset såg jag inget McDonalds-M och ingen clown-figurer. Det kändes skönt.

I Östergötland leds arbetet nu av en projektgrupp ledd av chefen för Barn- och Kvinnocentrum, Ditte Persson-Lindell. Den första stora uppgiften är att rekrytera en projektledare med samtidigt behöver regionens näringsliv engageras i att samla in de pengar som behövs för att verksamheten ska kunna komma igång utan problem. Jag hoppas att det östgötska näringslivet är villiga att sponsra någonting annat än ishockeylag. Eftersom familjerna som ska bo i huset till största delen kommer att komma från Kalmar och Jönköping så hoppas jag att företag därifrån också kommer att vara intresserade.

Huset kommer att byggas i kanten av Magistratshagen på någon minuts promenadavstånd från Universitetssjukhuset men ändå utom synhåll. En skiss på huset ses nedan.