söndag, mars 26, 2006

South Africa Via Dolorosa

I Linköpings domkyrka pågår fram till 23 april utställningen South Africa Via Dolorosa av Elisabeth Ohlson Wallin. Den sydafrikanska AIDS-katastrofen skildras med paralleller till Jesus död. Den första bilden lyckas inte gripa tag i mig men det dröjer inte länge förrän jag känner en stor kall hand som kramar i min mage.

Det finns en liten positiv strimma av hopp i den sista bilden: Uppståndelsen. Den är bilden är samtidigt lätt att missa vilket kanske är symptomatiskt. Bilden visar att det är möjligt att lindra AIDS-katastrofen med hjälp av bromsmediciner och genom åtgärder som gör att nyfödda barn inte smittas av sina mödrar – men det kläs också ytterligare ett lager på tragiken då jag inser att möjligheten inte används.

Precis som Elisabeth Ohlson Wallins mest kända utställning Ecce Homo berör South Africa Via Dolorosa. Denna utställning griper ändå inte tag i mig på samma sätt som sin föregångare. Kanske är den afrikanska AIDS-katastrofen så långt bort från ett vintrigt Linköping att jag inte kan föreställa mig vad den innebär? Kanske gör de verkliga bilderna på verkliga människor att det inte blir lika lätt att associera till Jesu lidande? Själv är jag inte troende men den enda gången i mitt liv jag känt en gudomlig närvaro var när jag tittade på Ecce Homo i Linköpings konsthall Passagen. En sådan upplevelse fick jag inte av South Africa Via Dolorosa i Linköpings Domkyrka.