lördag, mars 11, 2006

Trädgårdssäsong

Jag har ägnat lite av vinterköldsdagarna till att beskära fruktträd på den tollénska egendomen i Gränna ("tollénska trädgården" låter bättre, men inte lika pampigt). Jag har nämligen fått lära mig att fruktträd ska beskäras innan knopparna kommer fram. Efter en dag med ansiktet riktat rakt in i de fallande snöflingorna och med allt för kalla tår får jag reda på att det egentligen är bättre att beskära träden på sensommaren eller i början av hösten. Anledningen till att de av tradition beskärs under vårvintern är att trädgårdsarbetarna inte har så mycket annat att sysselsätta sig med. På sätt och vis är det skönt ändå, för det betyder kanske att de tio återstående obeskurna träden inte brådskar så mycket som jag trott. Men å andra sidan kanske det finns andra aktiviteter i höst som gör att det ändå kan vara klokt att beskära de återstående träden den närmsta veckan.

Så här långt har jag beskurit fyra träd. Ett av dem är trädgårdens största äppelträd. De tre andra är träd som planterats för ett och ett halvt respektive två och ett halvt år sedan. Det yngsta trädet är för övrigt mitt examensträd: ett äppelträd (Säfstaholm) som jag fick som examenspresent av en kompis och som varje gång jag ser det påminner mig om att jag tagit examen!

Efter beskärandet kom jag på att ett av dem är ett körsbärsträd och att de precis som andra stenfrukter (exempelvis körsbär, biggaråer och plommon) inte alls ska beskäras på våren. Nu är jag orolig; kan jag ha skadat trädet med min dåligt timade beskärning? Kan någon av bloggens läsare hjälpa mig och eventuellt lugna min oro??

Och dessutom, är några sugna på en studiecirkel i trädbeskärning så kan nog familjen Tollén bjuda på tio stycken övningsobjekt...