onsdag, mars 29, 2006

64 kilometer

Sportsåpan fortsätter. Mitt mest ambitiösa mål inför Vätternrundan är 300 träningsmil. Jag tänker redan nu börja skylla på vädret.

Förra veckan cyklade jag 64 kilometer uppdelat i etapper på mellan 2 och 5 kilometer (inte centimeter som jag sa till en vän idag…) i promenadtempo på väg till och från olika möten. Dessutom cyklade jag totalt 120 minuter på min fars motionscykel, uppdelat i två pass. Ett kortare (ett videoinspelat avsnitt av Vita huset långt) och ett längre (gissa! Två avsnitt av Vita huset långt). Även dessa var ganska lugna pass med en medelpuls på 135 respektive 120 slag i minuten. Någonstans däremellan är nog vad som är lämpligt om jag ska cykla runt Vättern i mer än ett halvt dygn i juni.

Tyvärr verkade jag ha blivit lite för inspirerad av motionscykel-cyklandet för när jag cyklade hem accelererade jag iväg för snabbt och det har jag känt av i mitt högerknä sedan dess. Det är inte helt och hållet negativt; nu måste jag verkligen se till att trampa med hög trampfrekvens och låg belastning redan från början.

Mitt nya mest ambitiösa träningsmål är nu 250 mil. Det kräver att jag cyklar några mil imorgon förmiddag. Undra om det går att skylla på vädret imorgon också?

2 Comments:

Blogger Sven Wennerström said...

Mitt mål är 100 mil innan rundan, men jag tänker å andra sidan bara räkna sammanhängande pass som varar längre än 30 minuter.

torsdag, 30 mars, 2006  
Blogger Martin Tollén said...

Det tänker egentligen jag också. Men i så fall hade jag stått på noll just nu och det låter lite - oambitiöst? I min uppskattning av träningsmöjligheterna i fortsättningen ligger bara pass på två mil eller längre. Räknas förra veckans kortpass bort blir det alltså 245 mil.

torsdag, 30 mars, 2006  

Skicka en kommentar

<< Home