fredag, juni 16, 2006

1749 kilometer - startklar!

Inatt – klockan 0338 – startar jag i Vätternrundan. Jag kan komma på 1000 sätt som jag skulle kunna vara mer förberedd på, men med tanke på väderleksprognoserna kommer jag inte att kunna ha någon ursäkt om jag inte tar mig i mål…

Som jag skrev i min tidigare blogg kan ni få mina resultat och mellantider via SMS, alternativt på www.cyklavaettern.com För att få resultaten via SMS ska ni skicka ”VR 16532” till nummer 72700. Jag tror att mellantider ges vid Hästholmen (efter 43 kilometer), Jönköping (109), Hjo (178), Medevi (282) samt vid målet i Motala efter 300 kilometer.

Totalt har jag cykeltränat 1749 kilometer under våren med Svens definitioner av vad som är träning (ombytt, svettigt och minst 30 minuter). Det har tagit 66 timmar och 39 minuter vilket – som ni säkert redan räknat ut – ger en medelhastighet på 26,2 kilometer i timmen. Under dessa träningskilometer har mitt hjärta slagit ungefär 523 194 slag, men det är lite osäkert eftersom jag slarvade bort mitt pulsband för några veckor sedan och därför inte kunnat mäta pulsen den senaste tiden. Det slarvandet gör att jag inte kan bestämma en låg puls att inleda loppet med utan jag måste försöka lyssna på kroppen, med risk för att jag starar för hårt.

De senaste dagarna har jag ätit kolhydrater så att det rinner ur öronen. Nu ska jag äta lite spagetti till kvällsmat men jag skulle gärna byta ut den mot knäckebröd. Till ”frukost” inatt tänkte jag äta lite makaroner och pastasås men vi får se om det går. I bilen på väg till Motala tänker jag fylla upp med en kolhydratlösning och sedan får vi se om det går ner en banan också…

Allra mest uppmuntrad inför rundan är jag av det stöd min familj ger mig och den uppmuntran jag får från en massa vänner. Min far och min syster går upp i natt för att skjutsa mig till Motala och sedan planerar de att via parallella vägar kunna heja på mig i Vadstena, Ödeshög, Vida Vättern och Gränna för att slutligen ta emot mig i målet imorgon kväll!

Packlista
På min cykel har jag cykelväska, pump och en flaska med dryck. I cykelväskan har jag två extraslangar, näsdukar och en energi-gel. I min cykeltröjas fickor har jag en extraflaska med vatten, en vindjacka och arm- och benvärmare. Jag bestämmer mig vid start om jag ska ha med mig extrakläderna eller om jag ska lämna dem. På mig har jag en midjeväska och i den har jag 2 energi-bar, däckborttagare och min (avslagna) mobiltelefon.

Teknikska magasinet
Jag har köpt nya fina Shimanohjul till cykeln och det känns som om det redan obefintliga rullmotståndet nu försvunnit helt och hållet. Till mitt nya bakhjul har jag skaffat en ny bakväxel. Hade jag kunnat välja hade jag valt en lättare utväxling än den jag haft tidigare men de hade bara en ännu tyngre i min cykelaffär. Växlarna fram är fortfarande 39 kuggar på lilla klingan och 53 på den stora. Den tyngsta bakväxeln är fortfarande 11 kuggar men den lättaste bakväxeln är 21 istället för 25 kuggar. Det betyder att då jag trampar 21 varv så snurrar bakhjulet 39 varv.

Just runt Vättern borde den tyngre utväxlingen inte innebära några problem. Det finns inte några backar som är så branta (hoppas jag!) att min nya utväxling inte ska räcka till och det kommer inte heller att vara någon kraftig motvind. Däremot skulle jag inte kunna ta mig upp för Klevaliden med den nya utväxlingen.

Det finns en fördel med den nya utväxlingen också. De växlar jag har ligger närmre varandra så det är lättare att hitta en växel som passar min trampfrekvens.

Nästa rapport
Jag hoppas att jag orkar posta en mycket kort rapport när jag kommer hem imorgon kväll. Om jag tar mig upp ur sängen på söndag så ska jag försöka posta en fylligare reseberättelse då. Fram till dess: följ mig på SMS eller via internet och håll tummarna!