lördag, juni 24, 2006

60-årspresent

UPPDATERAD – NU MED TEXT
När min pappa fyllde 60 i vintras fick han en Formel 1-körning i födelsedagspresent av familjen. När han var yngre ägnade han sig en del åt att vara mekaniker och funktionär på motortävlingar i Sverige. Därför tyckte vi det var en passande present.

Det finns en folkhälsoaspekt inblandad också. Kravet att kunna ta sig i bilen är förhoppningsvis inspirerande för att min far både ska tänka på vad han äter och för att han ska försöka röra sig lite mer. Under våren har han också skaffat sig en cykel som han till och med har använt!

I tisdags var det dags för min far att få presenten. Vi åkte till Scandinavian Raceway i Anderstorp där han på förmiddagen fick bekanta sig med formelbilsracing i en Formel Opel och på eftermiddagen fick han köra några varv i en riktig F1.

Eller riktig och riktig… Motorerna var ordentligt strypta så att de gav bara drygt 500 hästkrafter men av min fars entusiasm förstår jag att det var fullt tillräckligt. Han och de andra som testade körde långt under bilens begränsningar – främst i kurvorna. Lyckligtvis klarade min far av att snurra på sista varvet. Lyckligtvis, för annars hade han säkert gått och grämt sig för att han tagit det alldeles för lugnt. Han gick på gasen för tidigt ut ur en kurva och innan han hann reagera hade bilen vänt runt.

Det fanns två F1-bilar. En Jordan som kördes av Ralph Firman år 2002 och en Jaguar som kördes av Eddie Irvine år 2000. Min far fick testa den senare – jaguaren målad i läcker british racing green.

Det var spännande att se bilarna köra på banan men ännu mera spännande var det att på nära håll få studera aerodynamiken på bilarna. Det är trist att jag inte är bättre på matte än vad jag är för i så fall hade jag utbildat mig till aerodynamiker.

Bilden är tagen av Charlotta Tollén