söndag, juli 13, 2008

Mer statistik från Vätternrundan

Nu på semestern har jag haft gott om tid att analysera min prestation på årets Vätternrunda. En ovärderlig hjälp är den excelfil med alla tider som någon lyckats tanka hem från Vätternrundans inte helt lättöverskådliga resultattjänst.

I år räckte mina 9 timmar och 48 minuter till en delad 1497:e plats, att jämföra med förra året då 10 timmar och 26 minuter gav mig en delad 1794:e plats. Trots att jag i år hade både en snabbare tid och en bättre placering gjorde de mer gynnsamma vindförhållandena denna runda överlag snabbare än förra årets. Det märktes bland annat på den snabbaste klungan – innehållande OS-guldmedaljören Bernt Johansson – som förra året cyklade på 7 timmar och 43 minuter och i år tog sig de 30 milen runt Vättern på fantastiska 7 timmar och 30 minuter. Det är en snittfart på 40 kilometer i timmen. En arbetskamrat till mig har skaffat en racer och han har som snabbast cyklat 42 kilometer i timmen…

Min egen snittfart blev mer modesta 30,6 km/h (förra året 28,8 km/h). Om jag räknar bort de totalt 25 minuter jag stod still – vattenpåfyllning i Gränna, lunch i Hjo och ytterligare ett stopp vid dikeskanten – blev medelhastigheten under själva cyklandet 32 km/h. Till skillnad från tidigare år lyckades jag hålla ett ganska jämt tempo hela vägen, med en liten svacka halvvägs. Det var de sista milen, från Medevi till Motala, som skiljde sig mest för där gick det riktigt fort. Jag hade energi i kroppen och ville göra slut på cyklandet och på den sträckan var jag topp 400.

Snittpulsen låg på ganska behagliga 128 slag per minut (jämfört med 127 bpm förra året). Som ni själva redan räknat ut betyder det att det krävdes 75264 hjärtslag för att komma runt Vättern i år!

Bilen är tagen av Sven Wennerström

Andra bloggar om Vätternrundan och cykling

Etiketter: ,