fredag, juni 13, 2008

Inte riktigt startklar

Imorgon startar jag Vätternrundan för tredje gången, men jag känner mig inte riktigt så startklar som jag skulle vilja.

Den senaste tiden har min cykel strulat lite och även om jag tror problemen är löste har det medfört att jag inte kunnat cykla så mycket som jag velat den senaste tiden. De sista två veckorna har jag bara cyklat 15 mil, jämfört med 47 mil förra året. 47 mil var å andra sidan lite mycket och då var jag sliten när jag startade – i år är jag långt ifrån sliten.

När jag var ute och cyklade i morse kändes det ändå inte bra. Ett knä värkte, halsen var tjock (jag hoppas det är någon sorts allergi och inte en förkylning som är på väg). Jag har knappast styrketränat något under våren och har alldeles för svaga rygg- och magmuskler så rumpan börjar göra ont efter ett par mil.

Till på köpet verkar det blåsa en del imorgon även om regnet i den senaste prognosen håller sig borta.

Vätternrundans hemsida kan ni följa min framfart (startnummer 16986) och du kan beställa mina passertider i Gränna, Fagerhult, Karlsborg och Medevi samt min målgång via SMS. För att göra det skickar du ”VR [mellanslag] 16986” till nummer 72700. Kostnaden är 30 kronor. Jag startar i Motala klockan 04.50 och planerar att passera Gränna Glashytta klockan 07.25, Fagerhult 09.21, Karlsborg 12.04, Medevi 14.10 för att gå i mål 14.50.

Hur det gick föregående år kan du läsa i mina rapporter från 2006 och 2007.

Lite statistik från årets förberedelser (med föregående års uppgifter inom parentes)
Cyklad sträcka 1932 km (1963)
Träningstid 60 timmar 29 minuter (66 h 32 min)
Medelhastighet 31,9 km/h (29,5)
Medelhjärtfrekvens 133 slag per minut (130)
Totalt antal hjärtslag under träning 484 317 (510 796)

Dessutom var jag på 10 spinningpass i vintras med Saabs friskvård.

Detta inlägg är pingat på intressant.se. Andra bloggar om Vätternrundan och cykling

Etiketter: ,