torsdag, mars 08, 2007

Kvinnodagen

Idag är det internationella kvinnodagen. En dag som behövs. Så mycket har jag inte hunnit högtidlighålla den men jag kunde i alla fall lyssna på en föreläsning på Linköpings Universitet om regioner och jämställdhet. Det kunde varit en ögonöppnare, men de som behövt det allra bäst lyste med sin frånvaro. Någon aha-upplevelse tyckte inte jag det var. I alla fall så träffade jag Lisa Harrysson som är skyldig mig sällskap på en fika så det var roligt att kunna påminna henne om det.

Jag borde vara ambitiös och skriva något klokt, precis som Joel Malmqvist. Ett utlåtande om Female Chauvinist Pigs – Women and the Rise of Raunch Culture av Ariel Levy till exempel. Boken har jag lånat av Jessica Ericsson men jag har tyvärr inte läst mer en ett kapitel. Det är synd, för boken är välskriven och angelägen.

Det första kapitlet läste jag i USA i höstas, som omväxling till Vredens druvor. En av Megs flatmates – Britney – såg boken och lånade den av mig. Hon tyckte den var bra men sedan jag kom hem har den blivit liggande. Jag får försöka läsa den någon gång och lämna en rapport på bloggen.