onsdag, juli 16, 2008

Till Sex and the Citys försvar

John Steinbeck skrev en gång:
”New York är en gräslig stad, en smutsig stad. Klimatet är en skandal. Dess politik används för att skrämma barn. Trafiken är vanvettig. Konkurrensen är mördande. Men det är någonting mer – när du en gång har bott i New York och det har blivit ditt hem, så är det ingen annan plats som duger.”

En vän lockade mig att se biofilmen Sex and the City. Medan många som recenserat filmen fokuserar på annat tycker jag att filmen i hög grad handlar om New York. Men av publiken i biosalongen att döma är inte jag filmens primära målgrupp. I den närapå fullsatta stora salongen var vi fyra män, alla där i kvinnligt sällskap. Vi var ungefär lika många som hade fyllt 30.

Min egen erfarenhet av tv-serien Sex and the City är också mycket begränsad. Jag tror inte jag någonsin sett ett helt avsnitt. Jag trodde serien handlade om några unga singlar som bor i New York. I filmen visade det sig att en av dem firade sin 50-årsdag, hälften hade barn, de flesta var eller var på väg att gifta sig och en av dem bodde till och med i Los Angeles!

Så utan något personligt förhållande till serien fick jag helt enkelt ta tiden i biografen som en filmupplevelse i sig. Och inte kommer filmen att gå till historien tillsammans med Trollkarlen från Oz eller Stjärnornas krig. Däremot är filmskaparna duktiga yrkesmän som skapat två och en halv timmes i högsta grad uthärdlig underhållning.

Och även om det inte är filmhistoriens höjdpunkt så är det en kulturspegel som kan stå sig, en skildring av vår nutid. Den visar ett urbant leverne och konsumtionshunger. Däremot upplever inte jag kläder och skor som huvudsaken i filmen. Den filmrecensent som menade att Carries förhållande till sina skor var överordnat förhållandet till Mr Big talar inte sanning! I centrum står mänskliga relationer – mellan både vänner och älskande – och vår eviga strävan att känna oss älskade för den vi är.

En kurskamrat från universitetet dumpade hela äktenskapsmarknaden när han bjöd sin flickvän till Florens och friade till henne på en av broarna över Arno. När jag såg Sex and the City insåg jag att det går att komma ett steg längre. Då Miranda och hennes man återförenas mitt på Brooklyn Bridge förstår jag att det är svårt att hitta någon mer romantisk plats i världen.

För det var det Sex and the City handlar om. Kärlek och längtan. Vänskap och staden.

Det som kan vara gräsligt. Skandalöst. Skrämmande. Vanvettigt.

Men när du väl har varit där så finns det inget annat som duger bättre.

Detta inlägg är pingat på intressant.se. Andra bloggar om New York Sex and the City

Etiketter: ,