onsdag, februari 20, 2008

Wisconsin avslöjar varför Obama vinner

Jag har haft ganska många fel när jag försökt förutsäga vad som kommer att hända i nomineringsprocessen. Jag trodde att demokraternas primärval skulle vara avgjort efter supertisdagen medan republikanernas knappast ens skulle ha börjat. Jag trodde också att Clinton skulle vara den som säkrade nomineringen, bland annat för att Obama inte skulle klara sig hela vägen genom kampanjen utan att göra minst ett förödande misstag. Det misstaget har (ännu) inte kommit.

Jag underskattade totalt John McCain efter det att hans kandidatur kollapsat i somras. Jag förutspådde efter Iowa att det fortfarande skulle vara en helt öppen kamp hos republikanerna efter 5 februari men nu har McCain avgjort hela kampen. Jag trodde att Clinton skulle skaffa sig en så stor marginal av delegaterna till partikonventet att den kampen skulle ta slut men istället verkar det snarare som om Obama med tiden kommer att vinna och att Clinton i bästa fall kan hoppas på att kampen avgörs på partikonventet i Denver i slutet av augusti. Och precis som alla andra trodde jag att Obama skulle vinna stort i New Hamspshire men där tog Clinton en överraskande vinst. Nu är jag så härdad att jag nog inte kommer att överraskas av några överraskningar...

Efter supertisdagen var det mer väntat att februari skulle bli en tung månad för Clinton. Förutsättningarna i de staterna som röstade talade för Obama och han har också tagit tio raka segrar. Clinton hoppas kunna vända kampen till sin fördel med vinster i de stora staterna Texas och Ohio 4 mars och misslyckas hon i någon av dem är kampen över.

Med vägledning av vallokalsundersökningen i South Carolina 26 januari förutsåg jag att Clinton skulle lyckas vinna nomineringen. Nu sticker jag på nytt dumdristigt ut hakan och menar att vallokalsundersökningen i veckans primärval i Wisconsin visar att det är Obama som är på väg att säkra nomineringen.

Clintons styrka har varit stödet hos några nyckelgrupper i det demokratiska partiets: människor utan högre utbildning, låginkomsttagare, kvinnor, vita. Det är stora grupper och med trygga segrar över Obama i dessa grupper skulle vinsten bli hennes. Det var också det som South Carolina visade. I primärvalen i Virginia och Maryland gjorde Obama bra ifrån sig i dessa grupper men det kunde varit en tillfällig seger. Wisconsin visar dock att det inte är så; Obama har nu så starkt stöd även i dessa grupper att det inte kommer att bli möjligt för Clinton att ta in hans försprång. Det är snarare mycket som tyder på att Obamas ledning växer och att Clinton kan tvingas kasta in handduken redan i början av mars.

Så nu vet ni hur det kommer att gå!

Eller hur det inte kommer att gå…

PS Katrine Kielos lyckas på ett enkelt formulera den känslan som gör att jag själv tror att Clinton nu skulle vara en ännu bättre president än Obama.

Detta inlägg är pingat på intressant.se. Andra bloggar om USA, primärval, Obama, Clinton och Wisconsin

Etiketter: , , , ,

3 Comments:

Blogger Per-Åke Andersson said...

Koppla av, Martin! Du har chans att ha fel flera gånger än när det gäller "the making of a president". Men det är väl lite charmen med det hela - var funnes spänningen om allt vore förutsägbart. Vi kan däremot gemensamt önska McCain all "olycka" i det fortsatta kampanjdet.

torsdag, 21 februari, 2008  
Anonymous Anonym said...

Visst, även jag skulle gärna se Clinton vinna - presidentvalet! Men är det möjligt? Hon är rimligen republikanernas önskemotståndare: hatad av många och kvinna. Jag tror att USAs första kvinnliga president kommer att vara republikan - det är lättare att få demokratiska män att rösta på en högerkvinna än att få republikanska män att rösta vänster ut och dessutom på en kvinna samtidigt! Obama å andra sidan är ung, vill ut ur Iraq snabbt (fältet öppet för Iran, med Peak Oil för dörren inget roligt perspektiv). Ovan på det ska näste president förklara "global warming" för SUV-ägare, lösa ut en ekonomisk kris som kan bli mycket stor, man erinrar sig Galtungs spådom att Bush dy kommer att "avskaffa" imperiet - nästan så att McCain och republikanerna kunde få ta den obäddade sängen själva.

söndag, 24 februari, 2008  
Blogger Staffan Danielsson said...

Jobbet som politiskt orakel är inte lätt, jag instämmer.

Jag håller på Hillary Clinton, som skulle bli en kompetent president. Nu verkar Obama nog bli demokraternas presidentkandidat, vilket jag tror att McCain gillar.

Jag tror McCain i så fall vinner valet. Skulle Clinton stå emot honom skulle hon ha kunnit vinna.

Vi får facit vartefter...!

söndag, 27 april, 2008  

Skicka en kommentar

<< Home