torsdag, januari 10, 2008

Historien ska inte skrivas i förväg...

Jag var – precis som så många andra så kallade förstå-sig-påare – övertygad om att Hillary Clinton skulle förlora primärvalet i New Hampshire. Innan jag gick och la mig, när röstandet fortfarande pågick i USA, skrev jag ett försök till analys över det förväntade valresultatet så att jag skulle komma ihåg det i den tidiga morgonen då jag tänkte skriva en kommentar på min blogg.

Jag väcktes tidigt på morgonen och var ganska trött. Medan jag satte på radion för att höra nyheterna berätta om Obamas seger bestämde jag mig för att snabbt få iväg en kommentar och sedan sova ytterligare en timme.

Men så får jag istället höra att Clinton precis utropats som segrare och jag inser att jag inte alls för sova. Jag måste skriva en helt ny text till min blogg.

På washingtonpost.com läste jag igår Joel Achenbach som skriver:

I don't want to suggest that the pundits look stupid this morning. More like complete freakin' imbeciles. Count me among those who thought Obama was a runaway train

Kvällen före primärvalet funderade jag på att lägga upp mitt eget tips på hur det skulle gå men nu är jag glad att jag lät bli. Okej, jag tippade Obama 40, Clinton 30 och Edwards 20 procent!

Andra bloggar om USA, primärval, opinionsundersökningar och New Hampshire,

Etiketter: ,