måndag, januari 08, 2007

Lena Micko som partiledare?

I en tidigare blogg efterlyser jag LO:s kandidat till den socialdemokratiska partiordförandeposten. Idag får jag svar på den uppmaningen, men de för inte fram den kandidaten som jag förväntade mig…

LO-distriktets ordförande i Östergötland för i Radio Östergötland idag fram Lena Micko som partiordförandekandidat. Det är intressant och Lena Micko har många kvaliteter som både människa och politiker som jag uppskattar och respekterar. Lena skulle göra ett bra jobb som partiordförande, men för min egen del tycker jag fortfarande att Wanja Lundby-Wedin snäppet vassare.

Lena Micko själv kommenterar att hon är smickrad men att hon inte är intresserad.

Jag noterar samtidigt oddsen hos Ladbroke. Att Mona Sahlin är den som tipparna räknar med ska bli partiordförande är inte så oväntat och får de rätt är inte det någon katastrof för socialdemokraterna. Intressantare och inte lika självklar är listan över troliga partisekreterare. Jag tror inte att Ulrica Messing är det troligaste valet. Inte heller tror jag att Morgan Johansson är ett troligare val än Håkan Juholt eller Urban Ahlin som jag själv föreslog i en bloggpost strax efter valet. En glädjande notering på listan är att Karl-Petter Thorwaldsson finns med. Kålles kompetens kan komma till större användning inom arbetarerörelsen!

Detta inlägg är pingat på intressant.se. Andra bloggar om partiledare, socialdemokraterna, Lena Micko och politik