tisdag, december 19, 2006

Partiordförandevalet

Det börjar bli dags att kommentera socialdemokraternas partiledarval. Då både Margot Wallström och Carin Jämtin för en dryg vecka sedan återuppredade sina nej kände jag frustration över att den lovvärda öppna process där vi vanliga medlemmar involverades föll platt till marken. Det är inte så meningsfullt att vi samtalar om vilka kandidater vi vill ha och efter det att vi nominerat dem upptäcker att de inte alls kandiderar. Min egen ambition att skriva någonting när det var aktuellt slocknade då jag upptäckte att Anna redan skrivit det inlägget jag ville skriva.

I vilket fall, Valla s-förening där jag själv är ordförande har nominerat våra kandidater. Vi var överens om att – utan särskild rangordning – Carin Jämtin, Wanja Lundby-Wedin och Margot Wallström skulle vara utmärkta som partiordförande. När nu både Wallström och Jämtin – även om det fortfarande finns ett litet hopp gällande Jämtin – så är Wanja Lundby-Wedin den enda som är kvar av våra kandidater.

Det tycker jag är trist. Inte så att Lunby-Wedin är en dålig kandidat. Jag har ju själv varit med och nominerat henne. Men visst hade det varit fantastiskt att tvingas ta ställning till tre så dugliga kandidater som alla var intresserade? Nu får jag bara hoppas att Wanja Lundby-Wedin är beredd att ställa upp.

Detta inlägg är pingat på intressant.se. Andra bloggar om partiledare, socialdemokraterna och politik

1 Comments:

Blogger Robsten said...

Enda chansen att sossarna förlorar valet 2010 är att de väljer en dålig partiledare, det är precis vad som verkar ske. Förlorar man två val i sträck p.g.a. ofattbart schabbel så något allvarligt fel i hela rörelsen.

torsdag, 21 december, 2006  

Skicka en kommentar

<< Home