söndag, november 05, 2006

Klippiga Bergen - inte alls som hemma

Om Denver trots många olikheter ändå känns som hemma går det inte att säga samma sak om Klippiga Bergen! Idag tog Meg med mig upp i bergen för att åka skidor i Arapahoe Basin. På vägen dit passerade vi continetal divide som utgör gränsen mellan avrinningsområdena till Stilla Havet och Atlanten.Klippiga Bergen är stora och höga och mycket imponerande. Samtidigt är det märkligt att de ligger inom synhåll från den i det närmast pannkaksplatta prärien.

Det var första gången på 18 år som jag åkte skidor utför och den gången var det i Tolvammabacken i Kisa jag åkte så upplevelsen går knappast att jämföra. Meg lånade ut några skidkläder till mig. Nedansående bild är tagen allra högst upp i backen på 3978 meters höjd och därifrån var det en fallhöjd på 686 meter. Luften var tunn och jag tyckte sluttningen var mycket brant. På någet konstigt sätt lyckades jag trots flera försök bara ramla omkull en gång men då blev jag å andra sidan påkörd av en snowboardåkare som kom i full fart. Skidåkning skulle vara mycket enklare om jag slapp andra åkare i backen samtidigt som jag är där... Detta inlägg är pingat på intressant.se. Andra bloggar om USA, Colorado , Klippiga Bergen och skidåkning

Etiketter: