fredag, november 03, 2006

Handla mat i USA

Ikväll var jag Safeway och handlade mat till kvällsmaten. Aldrig tidigare har det varit en sådan intellektuell utmaning att handla mat. Först måste jag fundera ut vilka ingredienser som behövs, sedan behöver ingredienserna översättas till engelska (och eventuellt behöver mängden räknas om till någon konstig enhet) och slutligen är det meningen att jag ska hitta sakerna i affären.

Det sista var inte så lätt. När jag frågade en av de anställda om de hade créme fraich såg han ut som ett levande frågetecken. Lika illa gick det när jag undrade om mjölet var gjort av vete. Personen jag frågade verkade inte ha någon som helst aning om vad mjöl är innan det är ett vitt pulver i papperspåsar på butikshyllan. Men fördomsfull som jag är förutsatte jag att det i så fall nog bara finns vetemjöl i de amerikanska butikerna.

Enligt min ordbok ska purjolök heta leek på engelska. I butiken fanns dock ingen leek men däremot någonting som såg ut som minipurjolök som hette green onion. Skulle jag kunna lite på att det var purjolök?

Dagens tävling är att lista ut vad jag skulle laga för middag. Räcker inte smakprovet (!) av ingredienser ni fått? I så fall får ni några ledtrådar till. Det är torsdag. Det är både en huvudrätt och en efterrätt. Båda recepten finns på Arlas hemsida (tack Anna för tipset!)

Första pris kan nog nästan bli en middag med Martin.

Detta inlägg är pingat på intressant.se. Andra bloggar om mat i USA, USA och mat

Etiketter:

7 Comments:

Blogger Paul Valö said...

När jag skulle fylla mitt kalifornska skafferi för första gången köpte jag buckwheat mjöl eftersom ordet vete fanns i ordet. Vissa nätter kan jag fortfarande vakna upp och känna smaken av de grå pannkakor som kom av det mjölet. Buckwheat är förstås inte ens släkt med något av de fyra sädesslagen. Vanligt vetemjöl fanns i en helt annan del av affären och där såldes det bara som "mjöl" utan komplicerade specifikationer av sädesslag.

fredag, 03 november, 2006  
Anonymous Anonym said...

Fa se.. Torsdag, vad äter man da? Makaronipudding?

fredag, 03 november, 2006  
Blogger Lennart said...

Martin: Ge upp, vägra att lära dig de medeltida amerikanska måttsystemet och gift dig med en dam som behärskar det här utomordentligt komplicerade systemet. Det gjorde jag och det är enda orsaken till att jag fortfarande är i livet.

lördag, 04 november, 2006  
Blogger Anna Larsson said...

Hm, ett sent inlägg i tävlingen så gissar jag på blinier, men jag måste erkänna att jag är lost.. Torsdag, purjo, creme fraiche och mjöl...

Torsdag borde väl vara ärtsoppa egentligen? ;)

lördag, 04 november, 2006  
Blogger Martin Tollén said...

Anna är närmast i tävlingen... Tänk på att det var både till huvudrätten och efterrätten jag handlade.

lördag, 04 november, 2006  
Anonymous Anonym said...

tjabba,
det är fisken med grönsakspytt

ingen aning om efterrätten dock, ostkaka låter väl gott?

söndag, 05 november, 2006  
Blogger Martin Tollén said...

Calle, fisk i Colorado??

Lennart: på kylskpet i huset där jag bor finns en förklarande skylt som säger "1 Gallon = 4 Quarts = 16 Cups = 8 Pints" och vidare "1 Cup = 8 Fl Oz = 16 Tbsp = 48 Tsp = 237 mL". Så jag behövde bara snabbt räkna om hur mycket mina 2,5 dl vetemjöl och 6 dl mjölk skulle bli i det här landets enheter. Ett alternativ är nog att jag stannar i Europa när jag lämnat USA...

söndag, 05 november, 2006  

Skicka en kommentar

<< Home