onsdag, juli 26, 2006

Sofia Karlsson och Lisa Rydberg

De största upplevelserna är ofta de oväntade. Igår hade jag tänkt mig uppleva Sofia Karlssons Dan Anderssontolkningar men dessutom upptäckte jag riksspelmannen Lisa Rydberg.

Min farmors mor kommer från Smedjebacken i Dalarna så Dan Andersson är nästan uppvuxen nästgårds och dessutom såg jag en kolmila en gång när jag var liten och hälsade på. Därför har jag alltid gillat Dan Andersson, men för att jag ska kunna fortsätta hävda det måste jag lyssna lite på hans musik för det har jag varit dålig på. När Sofia Karlsson igår spelade Dan Anderssonvisor i Alvastra blev det ett utmärkt tillfälle att lyssna lite mera. Och Sofia Karlsson motsvarade alla förväntningar. En vacker röst. Duktiga musiker. En fantastiskt ljuvlig – om än varm – konsertplats och goda vänner att dela upplevelsen med.

Och så Lisa Rydberg som spelade fiol.

Det kan ha varit fiolen som gjorde det. Stråkmusik är ofta mäktig att höra live för det blir så mycket ljud och så många toner i ett så litet instrument. Men trots fiolen tror jag att det spelade roll att Lisa Rydberg spelade på det. Hon utstrålade verklig glädje då hon spelade och jag tycker hon var mycket duktig.

Nu kan jag knappast uttala mig om hennes duktighet, men när hon 19 år gammal blev riksspelman blev hon den yngsta riksspelmannen någonsin på fiol, så jag gissar att även andra håller med om att hon är bra.

Lisa Rydberg och Sofia Karlsson

Konserten arrangerades av PRO Östergötland, för att fira att de fyller 60 år. Om PRO, är lika poppiga när jag blir pensionär tänker jag absolut bli medlem. Sofia Karlssons far Leif Karlsson är dessutom förbundssekreterare för PRO.

Bilden på Sofia Karlsson kommer från Sofia Karlssons hemsida. Bilden på Lisa Rydberg och Sofia Karlsson är tagen av Martin Tollén

Detta inlägg är pingat på intressant.se. Andra bloggar om musik, kultur och PRO

4 Comments:

Blogger Joel Malmqvist said...

Men visste du att Sofia Karlsson är storesyrra till Per Karlsson, tidigare ombudsman i S-studenter?

torsdag, 27 juli, 2006  
Blogger Martin Tollén said...

Han är sin syster upp i dagen! Ja, jag visste det och jag hade därför hoppats att Sofia Karlsson skulle dyka upp på studentförbundets kongressfest. Nu fick vi nöja oss med de två utmärkta toastmastrarna istället.

torsdag, 27 juli, 2006  
Anonymous Anonym said...

Nej, du är inte ensam om att tycka Lisa Rydberg är bra. Häromdagen reste jag till Folkmusikfestivalen i Uddevalla för att uppleva Sofia Karlsson live, som jag upptäckt ett par månader tidigare. Sofia överträffade alla mina förväntningar, också fick man Lisa som grädde på moset. Fantastiskt.

Folkmusik och framförallt fiolmusik är något helt nytt för mig, så jag vet inte om jag är rätt man att bedöma sånt här. Men nog är det något exceptionellt med Lisas sätt att spela? Hon spelar med hjälp av hela kroppen på ett makalöst fint sätt och stal, i mina ögon, showen från resten av bandet vissa stunder. Kombinationen av att titta och lyssna på henne var nog det vackraste jag någonsin upplevt.

söndag, 06 augusti, 2006  
Blogger Martin Tollén said...

Erik, jag är nog inte mer kunnig än du om folkmusik och fiolspel, men jag upplevde Lisa Rydberg på samma sätt som du.

söndag, 06 augusti, 2006  

Skicka en kommentar

<< Home