tisdag, juli 18, 2006

Allsång

En kompis är med och leder allsångskvällarna i Gamla Linköping och hon har bett mig om tips på låtar. Jag flaggade för det i ett tidigare inlägg men eftersom jag inte räknat med att mina förslag ska komma till användning har jag inte känt mig stressad.

Några förslag fick jag. Anders Märak Leffler föreslår Rule Britannia som ett fyndigt inlägg i arbetsrättsdebatten och Dan Berglund. Båda är bra kandidater men kom inte med den här gången. Berglundsönskningen preciserades sedan till De mördades fria republik. Den hade varit rolig att höra bland pensionärerna i Gamla Linköping: Vi mördades i den svenska industrin / Vi är femhundra per år som blir slaktade som svin / I fabrikerna där man suger ut vår märg / Och störst av alla mördare är Jacob Wallenberg.

Anna Larsson föreslog Kjell Höglund och förslag från Anna tar jag på allvar!

Så, min allsångslista!

Smoking - Gunder Hägg / Blå tåget Blå tåget måste naturligtvis vara med och Smoking är trevlig.

Om snällhet – Turid Kanske inte trevlig i första hand, men en text som manar till eftertanke: Snällhet är att låta sig bli slagen / och aldrig slå igen / Snällhet är att alltid lyda lagen / och aldrig ens ifrågasätta den.

Fred – Michael Wiehe En text som manar till ännu större eftertanke: Med lag ska landet byggas upp / och lagen kräver fred / så att dom som äger makt och guld / ska kunna tjäna ännu mer och så frågas det: Är det verkligen fred vi vill ha / till varje tänkbart pris? Ja, är det det? Imperiets version är nog mera känd.

Juanita - Björn Afzelius Att hoppas på Svara gänget är att spänna bågen för hårt… Men visst skulle det vara roligt att höra den också! Afzelius måste vara med ändå och Juanita har jag alltid gillat. Men här springer ni och göder nå´t / han har bekämpat med risk för eget liv! / Så ge er av! Jag är trött på era svängar, / för ni fördröjer bara frihetens stund. / Och ni borde veta att turistens pengar / är som honung i förtryckarnas mun".

Släggan – Lee Hays och Peter Seeger / Jacob Branting Ingen allsångskväll är komplett utan Peter Seeger och via Enn Kokks blogg påminns jag om hans Släggan (The Hammer Song / If I Had a Hammer).

Svarta präster – Joe Hill / Ture Nerman Från Peter Seeger blir inte steget långt till Joe Hill: Du får mat, o kamrat / uti himmelens härliga stat! / Svält förnöjd! O var fröjd! / Du får kalvstek i himmelens höjd!. Jag har också hört versionen Du får smör ovanför när du dör

Balladen om Joe Hill – Earl Robinson och Alfred Hayes / Ture Nerman Och på tal om Joe Hill. Det enda seriösa förslaget jag framfört direkt till Ragnar Dahlberg och Jessica Ericsson är Balladen om Joe Hill. Om den näst sista versen utesluts blir den nästa tillräckligt ”opolitisk” för att publiken i Gamla Linköping ska klara av den. En av verserna är fantastisk: Han stod där vid min säng och log / och sa i självklar ton: / "Jag sått ett frö, som ej kan dö - / vår organisation. / Vår organisation."

Polkagrisgränd - Perssons Pack Jag har mina dragningar till Gränna… Polkagrisgränd är en vacker visa och är bättre som allsång än Nu har pojken blivit kär.

Lugnare vatten – Kjell Höglund Den här låten tror jag nästan allsången funderat på att ha med. I så fall spelar det inte så stor roll att jag föreslår den, men Anna ville ha Kjell Höglund så då får hon Kjell Höglund,

Flickan och kråkan - Mikael Wiehe Wiehe finns med redan tidigare på listan, men vi kan låtsas att Fred är gjord av Imperiet… Flickan och kråkan är ruskig och vacker och hjärtskärande. Lindansaren är lika bra men fungerar nog inte som allsång.

Godis är gott – Aston Reymers rivaler Det går inte att sluta en allsångskväll med något så dystert som Flickan och kråkan. Godis är gott är muntrare men har ändå ett budskap.

En måndagseftermiddag tidigare i somras spelades en låt i P1 på Musiken berättar. Den handlade om rökning och rökningens konsekvenser. Tyvärr uppfattade jag aldrig vad den hette, men det skulle vara lämpligt om Jessica fick sjunga den!

Några låtar kom inte med på listan främst för att de aldrig skulle gå att sjunga allsång till. Metallicas One är en av världens bästa låtar någonsin (och bygger på den utmärkta boken Johnny var en ung soldat av Dalton Trumbo). Det gäller även Sex Pistols God save the queen. Allsång går det säkert att sjunga till Philemon Arthur & the Dung och deras In kommer Gösta men den är lite – speciell. Å andra sidan kan den sjungas som en hyllning (?) till kommunalrådet Gösta Gustavsson!

Min lista blev pinsamt mansdominerad. Jag får hoppas på kloka kommentarer som breddar urvalet. Både Laleh och Robyn är bra artister och starka förebilder för unga kvinnor. På allsången imorgon får jag i alla fall lyssna på Jessica Ericsson och Lotta Källström då de sjunger. Dessutom ska Jessica och jag och förhoppningsvis några till lyssna på Sofia Karlsson då hon sjunger Dan Andersson i Alvastra klosterruin 25 juli. En kompis säger att man måste sjunga om man går på allsång. Vi får se…

Allsång sjöngs också på Almedalen. Enn Kokk har på sin blogg rapporterat från den – på hans blogg kan du ofta läsa om progressiva sånger och mycket annat. Jag har också efter rapporten från allsången kommenterat en av de ”borgerliga” sångerna.

Detta inlägg är pingat på intressant.se. Andra bloggar om allsång, Linköping.

6 Comments:

Blogger Anna Larsson said...

En diger lista, verkligen. Svårt att kommentera allt förstås, men Kjelle-valet måste man ju förstås replikera på. Bra val, ståillvida att det faktiskt har en reell chans att komma med, då den inte är radikal och dessutom är en av hans mer kända låtar. I den genren skulle även Kärleksdans i Provence platsa, liksom Min egen begravning, förutom att de som det mesta av Kjelles produktion är ganska okända. Jag gillar ju Desertören, men inser att den är för lång och politisk. För radikalt tema har även Tekniska röntgencentralen.. mm, vad ska man säga, Lungare vatten - ett bra val. Gillar för övrigt valet av Turid. Saknar Afzelius Sång till friheten. Men det är väl inte Unga Örnar..

tisdag, 18 juli, 2006  
Blogger Martin Tollén said...

Afzelius Sång till friheten fanns med bland kandidaterna. Den föll bland annat på - och nu motsäger jag kanske valet av Lugnare vatten - att det är lite väl mycket krogtrubadur. Men först och främst så gillar jag Juanita.

En låt som kanske borde vara med är Lära av historien av Knutna nävar. Men då hade den här bloggen nästan bara handlat om låtar Enn Kokk skrivit om...

tisdag, 18 juli, 2006  
Blogger Martin Tollén said...

Ja, jag kan lika gärna bjuda på länken till Enn Kokks blogg om Lära av historien. Den finns här!

tisdag, 18 juli, 2006  
Anonymous Anonym said...

Om du nu inte vill ha med De mördades fria republik så kanske Mina herrar som räknar profiter (som också spelats in av Dan Berglund) kan passa?

En annan möjlighet kunde vara Der heimliche Aufmarsch (vars refräng Arbeiter, Bauern, nehmt die Gewehre! inspirerat Knutna Nävar till Arbetarbröder).

torsdag, 20 juli, 2006  
Anonymous lena said...

Den listan och Lundin hade gråtit av lycka.

fredag, 03 april, 2009  
Blogger Mikael said...

Om snällhet skrevs och spelades in av Lena Ekman - Turid gjorde en cover!

måndag, 23 maj, 2011  

Skicka en kommentar

<< Home