fredag, juli 14, 2006

Pigjobb?

Igår var jag tillsammans med Anna på väg hem från Ulebergshamn i Bohuslän. Vi stannade till i Gränna och drack kaffe med min farmor. Hon berättade – på det fantastiska sättet som bara hon själv kan – lite om sin uppväxt. Hennes far var trädgårdsmästare åt kabinettskammarherre Hay på Borgmästaregården i Gränna och hennes mor arbetade som hushållerska åt Fru Hay.

En gång då ”pigdebatten” rasade var min farmor mycket upprörd. Hennes mor var minsann ingen piga - hon var hushållerska.

Det min farmor säger visar en yrkesstolthet. Det är samma yrkesstolthet som finns hos stenhuggarna i Ulebergshamn då de ser stenarna de huggit bära upp riksdagshuset, hos metallarbetarna på Saab i Linköping som ser flygplanen de byggt flyga över staden, hos typografen då nattens första tidning lämnar tryckpressen.

I debatten om hushållsnära tjänster finns det en rimlig och relevant invändning om just denna sektor i näringslivet ska skattesubventioneras. Själv vet jag inte vad jag själv tycker men både kamrater som Marta Axner och Jonas Morian har poänger i det de skriver. Men det finns också en mer olustig invändning om att hushållsarbete inte är ett riktigt arbete. Jag tror att det är fler än min farmor som då känner att man trampar på deras yrkesstolthet.