söndag, juli 27, 2008

Mer Berlin

Berlin var en spännande upplevelse och jag grämer mig för att jag inte besökt staden tidigare. Det händer så mycket här att den staden jag såg under mitt besök är en helt annan stad än den som fanns för bara några år sedan. Men eftersom jag inte sett staden tidigare kan jag inte se förändringen och relatera den till någon.

Fast lite kunde jag märka. När jag promenerade runt Alexanderplatz fick jag en omisskännlig öststatskänsla, särskilt när jag fortsatte direkt till kvarteren kring Kurfürstendamm som är lika mycket väst som Alexanderplatz är öst. Däremellan finns de återuppväckta kvarteren runt Unter den Linden. Och så finns det områden där muren stod. Där växer en helt ny stad fram, en stad som inte fanns för 20 år sedan. Allra tydligast tror jag det är på Potsdamer Platz. Murens gamla sträckning markeras av stenar i marken som leder rakt in i futuristiska stål- och glasskapelser.

Alexanderplatz

Minneskyrkan vid Kurfürstendamm, sedd från Wittenbergplatz

Unter den Linden
Potsdamer Platz

På några platser finns muren bevarad. Återigen är det ironiskt att muren som förut inneslöt människor nu själv är inhägnad för att skydda den från människors åverkan!

Berlinmuren – nu muromgärdad

Etiketter:

1 Comments:

Blogger Kaisa said...

Hej Martin!
Berlin låter trevligt. Jag vill kunna länka mina du du har med namnen men det gick inte på något sätt och jag tror inte jag förstod ditt sätt heller, som mentor till mig tycker jag du ska lösa detta problem nästa gång vi ses, haha om du vill asså. Jag är bra på mycket men inte teknik.
Hälsningar din nya adept Kaisa

söndag, 27 juli, 2008  

Skicka en kommentar

<< Home