söndag, december 09, 2007

Sjunga med änglarna

En vän tipsade mig om en konsert i domkyrkan som jag tyvärr inte hade möjlighet att gå på. Det lockade mig dock att besöka Linköpings domkyrkas hemsida för att se om de anordnar fler aktiviteter som skulle kunna locka mig. En av dem jag upptäckte upplevde jag ikväll: A Festival of Nine Lessons and Carols – songs and readings in English. Engelska kan verkligen vara ett riktigt vackert språk!

Nu trodde jag kanske att det skulle vara mer av julsånger och juldikter och mindre av gudstjänst, men i realiteten var det julevangeliet, trosbekännelsen, bön och psalmer – fast på engelska. Jag ska inte ha synpunkter på det; vi var ändå i en kyrka så då är det naturligtvis okej med trosbekännelsen och böner. Jag kunde ändå njuta av den himmelskt vackra körsången i den majestätiska katedralen.

Vissa delar var det meningen att församlingen skulle sjunga med i. Det gjorde den, men jag valde att vara tyst.

Jag är inte mycket för att sjunga med änglarna.

Jag hoppas att även änglarna är nöjda med att jag lät bli.

Om att sjunga med änglarna
Björn Elbrandt beskriver i boken "Politikens ABC" (nu hittar jag den inte. Den är ofta utlånad; är det du som har den Jessica?) uttrycket "sjunga med änglarna", men det handlar om att som politiker välja att ta populära ställningstaganden och att kanske helt och hållet undvika att ägna sig åt frågor där det inte finns invändningsfria lösningar eller där det finns opinioner som är emot oavsett ställningstagande.

Etiketter: , ,