tisdag, november 27, 2007

Martin MacGyver

Vintern har kommit till Linköping och med den de isiga gatorna och jag har råkat ut för den här säsongens första cykelkrasch. Under den förra kommunledningens tid – den utgjordes fram till valet förra året av socialdemokraterna och centern – fanns det också isiga gator. Jag cyklade omkull då också och gled graciöst och utan allvarliga konsekvenser fram på mage över den isiga gatan. Nu har centern gjort upp med de andra högerpartierna och då är vägskötseln mer ondsint; isfläckarna är halkigare än någonsin men raffinerat nog var det asfalt precis där jag landade så jag skrapade upp mitt vänstra knä ordentligt.

Jag åkte hem för att ägna mig åt lite egenvård (med tanke på hur landstinget leds kändes det säkrast…) men väl hemma upptäckte jag att jag inte hade några sjukvårdsattiraljer alls – inte ens ett plåster!

Eftersom MacGyver visades på tv när jag var yngre var jag inte rådlös. Ni vet väl vem MacGyver är? TV-hjälten som kunde bygga en flytväst av en plåtburk eller en rymdraket av tandtråd och strumpstickor, typ. Efter inventering av hushållets resurser tillverkade jag ett förband för mitt sönderskrapade knä med hjälp av papperstejp och hushållspapper. Det fungerade utmärkt hela dagen!
Martins sjukvårdskit

För övrigt har jag hjälm när jag cyklar. Det är korkat att låta bli!

Andra bloggar om MacGyver och egenvård

Etiketter:

4 Comments:

Anonymous Anonym said...

bara så du vet så visas MacGyver fortfarande på tv.. Hur skulle jag känna till honom annars? :p

tisdag, 27 november, 2007  
Blogger Lucy Honeychurch said...

Köp plåster! Om jag minns rätt har du inte ens värktabletter, så köp sådana också! Bra att ha om du halkar värre nästa gång!

torsdag, 29 november, 2007  
Blogger Martin Tollén said...

Jag har delvis följt ditt råd, Lucy. Nu har jag kompletterat mitt hushåll med sterila kompresser, kirurgisk papperstejp och 1 meter plåster. Med tanke på hur mycket jag cyklar, hur lite kläder som brukar skydda mig och hur snabbt det går så är det nog klokt att ha lite förband hemma, även om jag hittills klarat mig från krascher då jag cyklat på min silverpil.

torsdag, 29 november, 2007  
Anonymous Anonym said...

Ha ha ha! Känner igen dykningen där bröstkorgen lekande lätt hasar fram över isbelagd asfalt. Det var ett riktigt komiskt inlägg på din blogg, som för övrigt är läsvärd och underhållande. Fortsätt berätta vad som händer i Landstinget!

fredag, 07 december, 2007  

Skicka en kommentar

<< Home