fredag, november 04, 2005

Min biskop

En gång i tiden satt jag i kyrkorådet i Bankekinds församling. Numera är jag inte längre medlem i Svenska kyrkan men ibland inträffar saker som gör att jag funderar på att bli medlem igen. Den debattartikel som Martin Lind - biskop i Linköpings stift - skrev igår är en sådan händelse. Biskopen bemöter en artikel från en linköpingspräst - en konservativ motståndare till kvinnliga präster och skriver bland annat:
Med en välsignelsehandling för dem som registrerat partnerskap har Svenska kyrkan genomfört ett traditionsbrott. Grunden för detta och andra vägval har varit den sammanfattning av hela Guds lag som i Nya testamentet uttryckligen sägs vara: Du skall älska din nästa som dig själv (se t ex Gal 5,14). Till detta bud finns inga tillägg.

Men förbjuder inte Bibeln samkönat samliv? Nej, Bibeln utgår enligt min övertygelse från den samtid i vilken bibeltexter skrevs.

Martin Lind är min biskop.

När Kyrkomötet fattade beslut om välsignelse av partnerskap var den kloka Marta Axner en av dem som röstade för beslutet. Hon har bloggat om beslutet.

3 Comments:

Blogger Klas Corbelius said...

bra skrivet. Martin Lind är även min biskop. vill också tipsa om ett annat prästupprop för kyrkomötets beslut: http://www.iktsverige.org/

tisdag, 08 november, 2005  
Blogger Anna Larsson said...

Till slut vaknar man till liv.. Nej Martin, han är inte din biskop, du har inte betalat för honom, däremot är han min :)

onsdag, 09 november, 2005  
Blogger Martin Tollén said...

Jag förstår att du just nu är stolt över att fortfarande vara kyrkotillhörig i Martin Linds stift. Men man kan inte köpa sig till värderingar så därför är Martin Lind just nu min biskop även om jag inte betalar kyrkoavgift. Tycker jag!

onsdag, 09 november, 2005  

Skicka en kommentar

<< Home