torsdag, november 03, 2005

Mesliberalism eller censur?

På flera andra bloggar, bland annat Marta Axners och Jonas Morians, har det diskuterats om vilka kommentarer som bör tillåtas. Jag har i min blåögda naivism trott att jag skulle slippa fundera på sådant. Tydligen är det inte så.

I nedanstående inlägg har jag fått en kommentar som jag ännu inte bestämt mig för om den ska vara kvar. Det beror faktiskt inte så mycket på innehållet utan på att inlägget mer känns som spam.

Om jag tar bort kommentaren får ni en kort sammanfattning här: Folkpartiet hyckar för de är inte främligsfientliga på riktigt - Sverigedemokraterna vill att invandrare ska lära sig svenska (jaha, vem är mot? Och hur mycket invandrare vill ni i Sverigedemokraterna ha då??) - Junilistan är ett elitparti - Sverigedemokraterna säger saker som är förbjudna (jaså, kommer polisen och tar dig nu???) - Folkpartiet kommer att ljuga i valrörelsen 2006.

Jag tycker det finns flera goda anledningar om jag tar bort kommentaren:
1. Inlägget som kommenteras handlar om besluten som fattats på socialdemokraternas partikongress. Kommentaren är inte en kommentar på inlägget utan snarare...
2. ...SPAM, fast denna gång på svenska. Kommentaren ger intryck av att vara en artikel som kopierats in oberoende av vad bloggen handlar om.
3. Vill du skriva blogginlägg har du alla möjligheter att skaffa en egen blogg. Skriv gärna kommentarer på min blogg om du vill, men spara blogginläggen till din egen blogg!
4. Inlägget är skrivet av Anonymous. Det är inte särskilt förtroendeingivande tycker jag.

Men det finns också starka skäl för att inte plocka bort kommentaren. Nämligen
1. Jag är mesliberal och ogillar censur
2. ... nä, jag kommer inte på något mer.

När jag väger för och emot landar jag på - mesliberalismen vinner!

3 Comments:

Blogger Martin Tollén said...

Mesliberalismen visar sig naturligtvis vara principiellt riktig men praktiskt felaktig. Lite googlande visar nämligen att hela kommentaren är ett inlägg på Norrköpings Tidningars web-plats som publicerades för några veckor sedan. Jag kräver mer än förmågan att klippa och klistra av dem som kommenterar på min blogg (men själv kan jag naturligtvis klippa och klistra i mina blog-inlägg - så orättvis är bloggosfären!=

torsdag, 03 november, 2005  
Blogger Fredrik Lindholm said...

Tänk inte så. Jag kan radera misshagliga inlägg utan att blinka. Det sker visserligen sällan, men folk vet var de har mig.

fredag, 04 november, 2005  
Blogger Martin Tollén said...

Jo, jag är faktiskt tvungen att tänka. Alla människors yttrandefrihet är viktig för mig. Om jag står upp för demokratins ideal måste jag också acceptera uppfattningar som inte stämmer överens med mina egna. Edward Kennedy argumenterar för det i ett av de bästa talen som hållits och jag delar hans uppfattning.

fredag, 04 november, 2005  

Skicka en kommentar

<< Home